Om Kajsa Kavat

Jag tycker om att klä mina barn i funktionella tåliga kläder som inte begränsar i leken. Dessutom gillar jag unika hemsydda plagg med själ. När det gäller barnkläder gillar jag bland annat retro och unisex.
Jag försöker att bidra det lilla jag kan till miljön (tygfrabrikanterna är tyvärr rigtiga bovar i detta sammanhang), vilket innebär att jag till stor del använder mig av 'gamla' tyger, tex ett urtvättat påslakan kan bli till en söt sommarklänning, och en urväxt vuxentröja kan bli ett par mysbrallor med mudd. Jag är stamkund hos diverse 2-hands affärer. Velour (plysch), samt trikå, är dock svårt att få tag på i andra hand, och jag ska också erkänna att jag tycker ganska bra om 'nya' tygaffärer, så lite nytt blir det minsann också.
Emballaget går också i återvinningens namn, istället för att packa i nyproducerade påsar och brev från posten, återanvänder jag diverse emballage som de flesta människor ändå har hemma.
Jag tvättar och torktumlar (på 40 grader), alla tyger innan jag syr i dem, både för att tyget ska krympa som det ska, men också för att tvätta bort de värsta kemikalierna från tygerna.

12 mars 2009

Vårkänslor...

Den här klänningen är resultatet av en kväll i syrummet häromdagen. Mitt absoluta favvoklänningsmönster för tillfället. Egenhändigt komponerat med inspiration från olika tunikor och tröjor i dotterns garderob, men i grund och botten en väldigt enkel modell med fram och bakstycke som endast skiljer lite i halsen, raglanärmar och resår i hals och ärmslut. Istället för kantband har jag sytt smala remsor av ett kontrasttyg. Det går snabbare att sy fast det med overlockern :-) Pricken över i-et blev en söt ficka med namnlappen isydd på sidan.
Jag är så nöjd med tygvalet till den här klänningen, och kan inte annat än att komma i vårstämning när jag ser färgerna.


Sååå söt!!

8 kommentarer:

OttoPippi sa...

Helt underbara, både klänningen och modellen!!

od Andulky sa...

Kan bara hålla med OttoPippi!! Båda är helt underbara!

LittlePoppins sa...

Jättesöt klänning och urgulling modell!

Anonym sa...

Verkligen vårkänsla. Härlig!

Shamu sa...

Fantastisk! Veldig veldig sånn jeg liker det.
Leken, lekker og unik.

Strumpetossa sa...

Vilken härlig klänning!

Wilma sa...

Faller pladask för denna underbara klänning!
Du har inte möjlighet att sy en likadan till min Kajsa?
Så perfekt med namnlappen på fickan också! Storlek 86-92...

// Wilma

Jenny sa...

Wilma - jo absolut. Jag ska kolla upp om jag har exakt de samma tygerna hemma fortfarande. Skicka gärna en mail på www.kajsakavat_barnklader@hotmail.com så kan vi lättare ha kontakt. Jag ska resa bort på kurs de nästa dagarna, men jag hör av mig i slutet av veckan om du skickar din mailadress. MVH Jenny.