Om Kajsa Kavat

Jag tycker om att klä mina barn i funktionella tåliga kläder som inte begränsar i leken. Dessutom gillar jag unika hemsydda plagg med själ. När det gäller barnkläder gillar jag bland annat retro och unisex.
Jag försöker att bidra det lilla jag kan till miljön (tygfrabrikanterna är tyvärr rigtiga bovar i detta sammanhang), vilket innebär att jag till stor del använder mig av 'gamla' tyger, tex ett urtvättat påslakan kan bli till en söt sommarklänning, och en urväxt vuxentröja kan bli ett par mysbrallor med mudd. Jag är stamkund hos diverse 2-hands affärer. Velour (plysch), samt trikå, är dock svårt att få tag på i andra hand, och jag ska också erkänna att jag tycker ganska bra om 'nya' tygaffärer, så lite nytt blir det minsann också.
Emballaget går också i återvinningens namn, istället för att packa i nyproducerade påsar och brev från posten, återanvänder jag diverse emballage som de flesta människor ändå har hemma.
Jag tvättar och torktumlar (på 40 grader), alla tyger innan jag syr i dem, både för att tyget ska krympa som det ska, men också för att tvätta bort de värsta kemikalierna från tygerna.

13 december 2007

Hemligt paket!!

Dagen idag har varit en sådan där dag man helst vill slippa. Strax innan Luciatåget på sonens förskola, rings han hem för att han har kräkts den stackaren. Sedan fortsatte det resten av dagen - suck, vi har varit mer sjuka i vår familj de senaste 3 veckorna än de 5 senaste åren!
Jag glömde helt bort att kolla posten mitt i röran, och ikväll kom min man och viftade med en avi som låg i postlådan. Jag skyndade mig iväg för att hinna hämta ut mitt spännande paket - för jag kunde lätt lista ut att det måste vara min hemlis som hade skickat det.
Medan jag öppnade, blev jag avbruten inte mindre än 2 gånger av kräkningar till höger och vänster, men till slut hade jag fått fram alla fina saker så jag kunde få mig en ordentlig titt.
Tusen tack kära hemliga vän för en solskensglimt på en trist dag!!
Min hemliga vän har verkligen lusläst min blogg - inte minst mina svar till hemlisfrågorna. Mitt paket är ett mammapaket - bara till mig :-) Jag gissar att det är en person som själv har barn som så väl förstår viktigheten i att kunna ta en paus från vardagen ibland, och skämma bort sig själv. Paketet innehåller:
-En härlig halsduk i varma höstfärger, stickad i ullgarn. Färgerna matchar både barnvagn och vinterjacka perfekt :-)
-Ett alldeles underbart rött och vitt mönstrat retrotyg (bakgrunden på bilden). Detta tyg har jag massor av planer för redan.
-Snedslå och knappar i samma tyg som ovan.
-En bit randig trikå i ekologisk bomull. Jätteskön kvalitet. Har dock inte i skrivande stund tänkt ut vad det ska bli.
-Choklad med russin och nötter, samt en påse blandade nötter. Allt ekologiskt. Mums.
-En liten brosch (stavas det så), som ser ut att vara gjord av reflexband. Väldigt fiffigt att ha på jackan vid långa mörka vinterpromenader.

-3 små handgjorda gåvor. Ett jättesött fodral till näsdukar som blir perfekt att ha i väskan. Jag har alltid pappersnäsdukar med mig, nu kommer de att se mycket trevligare ut. Två små pyramid-börsar. Min son kommer säkert att hugga en av mig - han älskar allt smått (burkar, väskor, ja allt man kan stoppa grejjor i). Annars är de perfekta till mynt i väskan. Eftersom jag är Malmöbo, men har makens släkt på andra sidan sundet, ligger danska och svenska mynt alltid och trängs i min plånbok - nu kan kanske respektive valuta få varsin liten börs.

Min hemlige vän har följt temat jul alldeles lagom mycket, och dessutom har hon lagt till ekologi och återbruk till temat, vilket gör mig extra varm om hjärtat. Jag vill så gärna och jag försöker dra mitt strå till stacken, genom att inte bara köpa nytt nytt nytt. Jag vet att jag kan bli mycket bättre på det ännu, men ett steg i taget så kommer man långt till slut.

Jag är inte helt säker på att jag har listat ut vem som har ansträngt sig så mycket för min skull, en ledtråd är att hon återanvänt något som hon fått i förra omgången av hemlishemlis. Jag har suttit och luskat på de bloggar som kan vara aktuella, men inte kommit på vad detta kan vara. Men den som först dök upp i mitt huvud var manmade... Stämmer det?? Annars behöver jag en ledtråd till :-)

3 kommentarer:

Cecilia sa...

Vilket fint och roligt paket :) Nu börjar jag längta efter mitt eget hihi Spännande!

Anonym sa...

Nix, så heter jag inte. En ledtråd till... Jo, du har rätt jag har barn, men bara ett (och inget på väg). Som du ser stickar jag lite också och det finns lite stickat på min blogg. Vad roligt att du tyckte om paketet!

Jes sa...

Smickrande att du trode det va jag, ditt hemlispaket är verkligen underbart, med massor av fina gåvor men det är inte jag som skickat det, men jag vet vem det är, kolla runt på bloggarna så hittar du henne,nu får du gissa vidare :)