Om Kajsa Kavat

Jag tycker om att klä mina barn i funktionella tåliga kläder som inte begränsar i leken. Dessutom gillar jag unika hemsydda plagg med själ. När det gäller barnkläder gillar jag bland annat retro och unisex.
Jag försöker att bidra det lilla jag kan till miljön (tygfrabrikanterna är tyvärr rigtiga bovar i detta sammanhang), vilket innebär att jag till stor del använder mig av 'gamla' tyger, tex ett urtvättat påslakan kan bli till en söt sommarklänning, och en urväxt vuxentröja kan bli ett par mysbrallor med mudd. Jag är stamkund hos diverse 2-hands affärer. Velour (plysch), samt trikå, är dock svårt att få tag på i andra hand, och jag ska också erkänna att jag tycker ganska bra om 'nya' tygaffärer, så lite nytt blir det minsann också.
Emballaget går också i återvinningens namn, istället för att packa i nyproducerade påsar och brev från posten, återanvänder jag diverse emballage som de flesta människor ändå har hemma.
Jag tvättar och torktumlar (på 40 grader), alla tyger innan jag syr i dem, både för att tyget ska krympa som det ska, men också för att tvätta bort de värsta kemikalierna från tygerna.

27 augusti 2008

Härliga höst!!

Jag gillar verkligen hösten... Ja faktiskt tycker jag om alla årstider, det är väl mer de där skiften jag tycker är extra spännande. När man har gått barfota i flipflops i tre månader, och tar på sig strumpor och klumpiga skor kanske inte är den bästa jag vet, men jag gillar höstfärger, koftor, varm choklad, soliga höstdagar, gula löv och att se sin egen andedräkt när man andas ut tidigt på morgonen när man står och väntar på tåget...
Jag börjar så smått att fylla upp barnens garderober, med långärmat och långbent.
Svarta velourmuddisar till bägge barn. Snyggt och lättsytt. Och så är det samtidigt lite protest mot att svarta kläder nästan inte är att uppdriva på barnavdelningarna. Det är ju en superpraktisk färg som passar till allt!!

En skjorta till sonen. Modellen har jag ritat själv med Günthers modell i huvudet, jag har mätt med en liknande skjorta han nyss har växt ur. Jag var lite nervös för om han skulle gilla modellen, men med mitt tygval kunde jag ha sytt en prinsessklänning och han skulle ha tagit på sig den iallafall :-)

Snygg kombo.
Idag hade dottern sina byxor tillsammans med den här klänningen - som numera har blivit en tunika :-)

2 kommentarer:

Vindling sa...

Härliga kläder. Ja, det känns verkligen i luften nu att hösten är på väg med stormsteg. Det är så härligt att krypa upp i soffhörnet med en kopp te på kvällarna. :)

Deleine sa...

Svart och mjuka jeans är en favorit hemma hos oss också, men jag är en återvinnare så svarta tyger har jag ont om =OP Väldigt fina kläder...

Jag gillar också hösten, jag fyller upp hemmet med ljus, dricker mitt te sittandes i tunna tjocksockar och mysiga koftor.