Om Kajsa Kavat

Jag tycker om att klä mina barn i funktionella tåliga kläder som inte begränsar i leken. Dessutom gillar jag unika hemsydda plagg med själ. När det gäller barnkläder gillar jag bland annat retro och unisex.
Jag försöker att bidra det lilla jag kan till miljön (tygfrabrikanterna är tyvärr rigtiga bovar i detta sammanhang), vilket innebär att jag till stor del använder mig av 'gamla' tyger, tex ett urtvättat påslakan kan bli till en söt sommarklänning, och en urväxt vuxentröja kan bli ett par mysbrallor med mudd. Jag är stamkund hos diverse 2-hands affärer. Velour (plysch), samt trikå, är dock svårt att få tag på i andra hand, och jag ska också erkänna att jag tycker ganska bra om 'nya' tygaffärer, så lite nytt blir det minsann också.
Emballaget går också i återvinningens namn, istället för att packa i nyproducerade påsar och brev från posten, återanvänder jag diverse emballage som de flesta människor ändå har hemma.
Jag tvättar och torktumlar (på 40 grader), alla tyger innan jag syr i dem, både för att tyget ska krympa som det ska, men också för att tvätta bort de värsta kemikalierna från tygerna.

27 maj 2008

Singoalla-tunika.




Igår kväll skrev jag värsta inlägget, med beskrivningar och bilder av detta set, men som så ofta, retades blogger, och allt jag hade skrivit och lagt in försvann. Suck!


Jag gör ett nytt försök ikväll...

Vi var till dop i söndags, och eftersom sonen är så underbart lycklig över sin coop-kavaj och vägrar att ta på sig annat när det är fest, ja då tänkte jag iallafall sy något nytt till dottern. Det här pepitarutiga tyget har legat i mina gömmor i många år, jag vet inte alls var det kommer ifrån, eller vad tanken med det var från början. Det är lite stretch i tyget, så jag tänkte testa att sy en singoallatunika. Jag utgick från ett t-shirtmönster i en större storlek än normalt, och förlängde i en A-form. Halsringningen blev också ett par cm större, och ett smalt resårband rynkade ihop halsen fint. Ärmarna kantades med det härliga blomtyget från Stoff och Stil, som också användes till knytbanden i midjan. Samma tyg användes till den söta elefantapplikationen. Jag såg en liknande applikation på ett plagg i ett skyltfönster en dag (tror det var Next), och när jag kom hem skissade jag upp det jag kom ihåg, och det blev den här elefanten med knapparna. Jag tycker själv att den blev toksöt (får man skriva det eller är det för mycket jantelag över det...)!!!

Shortsen är endast ett muddbyxmönster som är förlängt i midjan, och avkortat i benen, samt resår bägge ställen. Väldigt simpelt. Nästa gång ska jag sy dem extra vida, så de blir härligt pösiga.

Idén till halsbandet kommer från senaste Ottobre. Det var så underbart sött med de färgade knapparna, så jag gjorde min egen version. Behöver jag skriva att lilla K blev en av festens mittpunkter i sina fina sommarkläder...

3 kommentarer:

Annelie sa...

Önskar ibland att jag hade en dotter så jag fick sy såna här fina klänningar!
Du har föresten blivit utmanad av mig ;)

Katarina sa...

Å vilket fint set!! Verkligen superhärligt!

Y sa...

Jättesnyggt!!! Fint med blommig kant längst ner på ärmen! Det går verkligen att sy i svartvitt till barn om gör det så fint som du gör