Om Kajsa Kavat

Jag tycker om att klä mina barn i funktionella tåliga kläder som inte begränsar i leken. Dessutom gillar jag unika hemsydda plagg med själ. När det gäller barnkläder gillar jag bland annat retro och unisex.
Jag försöker att bidra det lilla jag kan till miljön (tygfrabrikanterna är tyvärr rigtiga bovar i detta sammanhang), vilket innebär att jag till stor del använder mig av 'gamla' tyger, tex ett urtvättat påslakan kan bli till en söt sommarklänning, och en urväxt vuxentröja kan bli ett par mysbrallor med mudd. Jag är stamkund hos diverse 2-hands affärer. Velour (plysch), samt trikå, är dock svårt att få tag på i andra hand, och jag ska också erkänna att jag tycker ganska bra om 'nya' tygaffärer, så lite nytt blir det minsann också.
Emballaget går också i återvinningens namn, istället för att packa i nyproducerade påsar och brev från posten, återanvänder jag diverse emballage som de flesta människor ändå har hemma.
Jag tvättar och torktumlar (på 40 grader), alla tyger innan jag syr i dem, både för att tyget ska krympa som det ska, men också för att tvätta bort de värsta kemikalierna från tygerna.

07 september 2008

Lite nytt av gammalt...

En störtdykning ner i återanvändningskorgen har det också blivit. Jag har en stor korg där jag samlar på mig diverse plagg som jag tror att jag kan få användning för. Annars så åker det också iväg ett par påsar till Myrorna med jämna mellanrum :-)

Min systers gamla linne, blev en fin liten kjol. Knallrosa mudd och så en liten hemmasydd blomma för att täcka en liten fläck, som inte gick bort. Nederkanten är återanvänd från orginalplagget.

Samma princip här, mudd och återanvänd nederkant. Denna kjol har tidigare varit en bebisklänning i frotté.

En vuxent-shirt med Nicke Nyfiken. (Den är köpt i Danmark därav namnet Peter Pedal.) Klänningen/tunikan är klippt i ett likadant framstycke och bakstycke. Också här är orginalkanten nertill bevarad. Pink mudd i hals och ärmslut för att göra den lite mer tjejig. Jag tyckte den blev jättefräck. Ett par tighta jeans skulle passa jättebra till.

1 kommentar:

Deleine sa...

En sådan korg har jag också fast det har mest resulterat i muddbyxor och leggings...