Om Kajsa Kavat

Jag tycker om att klä mina barn i funktionella tåliga kläder som inte begränsar i leken. Dessutom gillar jag unika hemsydda plagg med själ. När det gäller barnkläder gillar jag bland annat retro och unisex.
Jag försöker att bidra det lilla jag kan till miljön (tygfrabrikanterna är tyvärr rigtiga bovar i detta sammanhang), vilket innebär att jag till stor del använder mig av 'gamla' tyger, tex ett urtvättat påslakan kan bli till en söt sommarklänning, och en urväxt vuxentröja kan bli ett par mysbrallor med mudd. Jag är stamkund hos diverse 2-hands affärer. Velour (plysch), samt trikå, är dock svårt att få tag på i andra hand, och jag ska också erkänna att jag tycker ganska bra om 'nya' tygaffärer, så lite nytt blir det minsann också.
Emballaget går också i återvinningens namn, istället för att packa i nyproducerade påsar och brev från posten, återanvänder jag diverse emballage som de flesta människor ändå har hemma.
Jag tvättar och torktumlar (på 40 grader), alla tyger innan jag syr i dem, både för att tyget ska krympa som det ska, men också för att tvätta bort de värsta kemikalierna från tygerna.

13 september 2010

Syrums-makeover :-)

Det är verkligen pinsamt att visa före-bilderna på min syhörna/kontor, men desto bättre blev efter-bilderna. Vi tog ett par dagar i påskas då vi bytte runt på dotterns rum med detta... och nu är alla mer än nöjda.




Gott om plats till bägge maskiner, samt en stor arbetsyta bredvid där det också är plats till dator/printer när det behövs. De gröna smålådorna i hörnet är från jag var barn - då var det luktsudd i alla lådorna :-)

Alla tyger i någorlunda ordning, samt en hylla med böcker och inspiration. Ett till skåp bredvid är fyllt med pysselsaker, så självaste Panduro Hobby skulle bli avundsjuk :-)

2 kommentarer:

Aggedesign sa...

Åååh jag skulle vilja orka göra sådär fint i min hörna oxå :S
Tror hörnan är för liten helt enkelt :)
Va duktig du är, jättefina saker du har sytt!
Ha det bra/Agnetha

Helena sa...

Yes...en till som har ett härligt sykaos...vad fint det blev till sist. Jag har totalinvaderat hela vår lägenhet med tyg tyg tyg till sambons förskräckelse å dotterns förtjusning:) Vill du fylla på ditt tyglager så har jag just nu en tävling där du kan vinna härliga retrotyger:)