Om Kajsa Kavat

Jag tycker om att klä mina barn i funktionella tåliga kläder som inte begränsar i leken. Dessutom gillar jag unika hemsydda plagg med själ. När det gäller barnkläder gillar jag bland annat retro och unisex.
Jag försöker att bidra det lilla jag kan till miljön (tygfrabrikanterna är tyvärr rigtiga bovar i detta sammanhang), vilket innebär att jag till stor del använder mig av 'gamla' tyger, tex ett urtvättat påslakan kan bli till en söt sommarklänning, och en urväxt vuxentröja kan bli ett par mysbrallor med mudd. Jag är stamkund hos diverse 2-hands affärer. Velour (plysch), samt trikå, är dock svårt att få tag på i andra hand, och jag ska också erkänna att jag tycker ganska bra om 'nya' tygaffärer, så lite nytt blir det minsann också.
Emballaget går också i återvinningens namn, istället för att packa i nyproducerade påsar och brev från posten, återanvänder jag diverse emballage som de flesta människor ändå har hemma.
Jag tvättar och torktumlar (på 40 grader), alla tyger innan jag syr i dem, både för att tyget ska krympa som det ska, men också för att tvätta bort de värsta kemikalierna från tygerna.

27 oktober 2007

2 färdiga klänningar

Ja så här blev min '1-årsklänning' från Baby Cool. Jag är supernöjd med hela klänningen. Tygvalet blev kanonbra - det är ju ganska svårt att föreställa sig hur det blir innan man klipper i tyget. Det gula med prickar samt det röda med sagor på kommer bägge från 'Reprodepot', och det vita med blå prickar är ett dissekerat örngott från rean på Lagerhouse.
Då jag har hört från flera att bakstycket var onödigt brett, klippte jag till mönstret redan innan jag klippte ut tyget, och det har jag nog sparat åtskilla centimeter tyg på... Mönstret är ju som alla andra mönster från boken, väldigt stora. Jag förminskade rejält, och tänkte lite naivt att det kanske kunde passa min 8-månaders dotter, men trots det så simmar hon i den. Kanske till jul...
Märket i grönt med blå text försvinner nästan in i mängden i alla färger på klänningen. Kanske det skulle ha suttit längre ner vid det vita tyget eller?? Fast jag gillar faktiskt röran av färger.
Klänningen till vänster har jag skrivit om tidigare, och jag blev supernöjd med det färdiga resultatet här också. Också det mönstret från Baby Cool, i storlek 62/68. Men fortfarande lite för stor till min donna som har 68. Här skulle jag ju då ha linkat tillbaka till det tidigare inlägget där jag skrivit om klänningen, men *rodnar*, jag vet faktiskt inte hur man gör. Kanske någon vänlig själ kan förklara mig??

Baksidorna blev med vita tryckknappar, respektive en knallröd dragkedja.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jättesöt ettårsklänning. Gillar när det är lite oväntade kombinationer av tyger. Sydde en liknande själv (inte lika snygg finish som din dock) men med Babycools förklädesklänning som förlaga, av just ett gammalt förkläde från 50-talet. :-)

bumla sa...

Jättefina!! Blir sugen på att sy en till... ;-)

Thea sa...

Å, den är verkligen toppenfin! Håller med om att mönstret är väldigt stort.