Om Kajsa Kavat

Jag tycker om att klä mina barn i funktionella tåliga kläder som inte begränsar i leken. Dessutom gillar jag unika hemsydda plagg med själ. När det gäller barnkläder gillar jag bland annat retro och unisex.
Jag försöker att bidra det lilla jag kan till miljön (tygfrabrikanterna är tyvärr rigtiga bovar i detta sammanhang), vilket innebär att jag till stor del använder mig av 'gamla' tyger, tex ett urtvättat påslakan kan bli till en söt sommarklänning, och en urväxt vuxentröja kan bli ett par mysbrallor med mudd. Jag är stamkund hos diverse 2-hands affärer. Velour (plysch), samt trikå, är dock svårt att få tag på i andra hand, och jag ska också erkänna att jag tycker ganska bra om 'nya' tygaffärer, så lite nytt blir det minsann också.
Emballaget går också i återvinningens namn, istället för att packa i nyproducerade påsar och brev från posten, återanvänder jag diverse emballage som de flesta människor ändå har hemma.
Jag tvättar och torktumlar (på 40 grader), alla tyger innan jag syr i dem, både för att tyget ska krympa som det ska, men också för att tvätta bort de värsta kemikalierna från tygerna.

28 oktober 2007

Vad jag hann med en lördagkväll;

Var solo hela kvällen igår, så jag bunkrade upp med varmt te, och lite nyttiga snacks uppe i syrummet, och känner mig väldigt nöjd med vad jag hann med.
Jag vågade äntligen klippa i tygerna från e-slöjd - hu det var läskigt ;-)
Jag vågade mig inte på någonting större och svårare än en mössa och ett par vantar till att börja med, men det gick som på räls, och tygerna är en fröjd att sy i, så jag har redan planer för resten av tygerna.
De här överdragsbyxorna har jag sytt till Kajsa så hon kan krypa lite ute på gräset även fast det är höst. Tyget är röd bävernylon från Stoff och stil, och som mönster har jag förlängt muddismönstret från Ottobre 6/2007 både i midja och benslut, och satt resår istället. Är på gång med ett par tofflor med långt skaft, i samma materialom byxorna. Jag sitter och klurar och syr, jag tror det börjar likna nåt, men det är inte alltid det lättaste att sy utan mönster... Jag tänkte fodra 'stövlarna' med ett härligt rödmönstrat frottéfleece från stof2000, och har även planer om att sy en anorak/jacka av samma tyg, men är osäker på vad jag ska fodra den med så att den håller Kajsa varm hela hösten. Om det räcker av tyget blir det nog också ett par byxor som kan bäras under vindbyxorna på de riktigt kalla dagarna. Jag har nämligen inte fodrat dem, för att bävernylonen är så kraftig.
En närbild på byxan mitt fram. Efterssom tyget är så glansigt är det så svårt att fotografera.

1 kommentar:

Bea sa...

Hei

jeg bor i Norge, men det hender jeg titter innom svenske blogger av å til. :o)
Søkte på Kajsa Kavat og der dukket blokken din opp:o)
Jenta mi hetter også Kajsa og hva passer vel da bedre en ei lue som allerede er merket med Kajsa. :o)

Hva skal du ha for denne lua???