Om Kajsa Kavat

Jag tycker om att klä mina barn i funktionella tåliga kläder som inte begränsar i leken. Dessutom gillar jag unika hemsydda plagg med själ. När det gäller barnkläder gillar jag bland annat retro och unisex.
Jag försöker att bidra det lilla jag kan till miljön (tygfrabrikanterna är tyvärr rigtiga bovar i detta sammanhang), vilket innebär att jag till stor del använder mig av 'gamla' tyger, tex ett urtvättat påslakan kan bli till en söt sommarklänning, och en urväxt vuxentröja kan bli ett par mysbrallor med mudd. Jag är stamkund hos diverse 2-hands affärer. Velour (plysch), samt trikå, är dock svårt att få tag på i andra hand, och jag ska också erkänna att jag tycker ganska bra om 'nya' tygaffärer, så lite nytt blir det minsann också.
Emballaget går också i återvinningens namn, istället för att packa i nyproducerade påsar och brev från posten, återanvänder jag diverse emballage som de flesta människor ändå har hemma.
Jag tvättar och torktumlar (på 40 grader), alla tyger innan jag syr i dem, både för att tyget ska krympa som det ska, men också för att tvätta bort de värsta kemikalierna från tygerna.

12 mars 2008

Bolero

Den här 'fackelmannen' i berget kring Lillehammer, har jag fascinerats av i helgen när vi har varit till ett sagolikt vinterbröllop i Norge. Jag har fått lov att uppleva 4 dagars vit vinter, och efter en dag i slalombacken var jag gott mör i kroppen, men samtidigt kändes det som om jag hade fått en massa extra energi. Det gick bra att åka ifrån barnen i 4 dagar, men maskinerna var svårare att lämna ;-)
.
Dock fick jag lite användning av mina sykunskaper iallafall, när brudgummen bröt armen i skidbacken dagen innan den stora dagen. Med lite klurande och en sprättare lyckades det mig att 'öppna' kavajärmen och skjortan så att det fick plats till en hårt gipsad överarm.
Kjolen i förra inlägget blev alldeles perfekt på festen - dock blev det ingen bättre bild av den :-)

På lördag är det dags för nästa fest. Stor firmafest med makens jobb. En snygg dovblå klänning behövde något över de tunna axelbanden, så jag tog en gammal duk och sydde en liten bolero-liknande sak. Jag tycker det känns ganska fräscht med det gröna och blå tillsammans. Lite småvårigt sådär.

Knapp och kantband i satin, kommer från Stoff och Stil.

2 kommentarer:

Solveig Lövendahl sa...

Jättefin bolero! Bra idé, blev sugen på att göra något liknande.

Jes sa...

Snygg bolero, vilket fint tyg :)
Stackars brudgume, vilken otur att lyckas bryta armen precis innan bröloppet.