Om Kajsa Kavat

Jag tycker om att klä mina barn i funktionella tåliga kläder som inte begränsar i leken. Dessutom gillar jag unika hemsydda plagg med själ. När det gäller barnkläder gillar jag bland annat retro och unisex.
Jag försöker att bidra det lilla jag kan till miljön (tygfrabrikanterna är tyvärr rigtiga bovar i detta sammanhang), vilket innebär att jag till stor del använder mig av 'gamla' tyger, tex ett urtvättat påslakan kan bli till en söt sommarklänning, och en urväxt vuxentröja kan bli ett par mysbrallor med mudd. Jag är stamkund hos diverse 2-hands affärer. Velour (plysch), samt trikå, är dock svårt att få tag på i andra hand, och jag ska också erkänna att jag tycker ganska bra om 'nya' tygaffärer, så lite nytt blir det minsann också.
Emballaget går också i återvinningens namn, istället för att packa i nyproducerade påsar och brev från posten, återanvänder jag diverse emballage som de flesta människor ändå har hemma.
Jag tvättar och torktumlar (på 40 grader), alla tyger innan jag syr i dem, både för att tyget ska krympa som det ska, men också för att tvätta bort de värsta kemikalierna från tygerna.

15 mars 2008

Dagis-byxor

Jag sydde den här jackan till K tills hon började på dagis förra veckan, och har hela tiden haft in mente att hon skulle få ett par överdragsbyxor till. Men i vilket tyg då?? Bävernylon finns i typ blått, rött och svart, och jag tyckte inte att någon av de färgerna passade till, och att sy byxorna i samma tyg som jackan var det inte tala om - jag tycker jackan har tillräckligt mycket epilepsivarning som det är ;-)
Men av ett rent tillfälle stötte jag på en traderaaution med detta bubbelgumsrosa bävernylon och kunde inte låta bli att bjuda. 1x1,5 meter för 19:-. Me like!!
Mönstret är från Ottobre i höstas, jag sydde dem i storlek 80, och förlängde benen lite till resåren i bensluten, samt förlängde bakdelen så att de sitter gott fast över blöjkanten :-)
Ett applikation i form av ett K gjorde jag i samma tyg som jackan för att markera att de hör ihop, och så är det förhoppningsvis också en stor hjälp för fröknarna.
Men nu är det färdigt med puttinuttigt rosa för ett tag här på bloggen. Jag är ingen stor tillhängare av den färgen i verkligheten, men i små mängder är det OK.

1 kommentar:

Jes sa...

Vilket tygkap :) Det är nog första gången jag ser rosa bävernylon. Snygga byxor, passar super till jackan.