Om Kajsa Kavat

Jag tycker om att klä mina barn i funktionella tåliga kläder som inte begränsar i leken. Dessutom gillar jag unika hemsydda plagg med själ. När det gäller barnkläder gillar jag bland annat retro och unisex.
Jag försöker att bidra det lilla jag kan till miljön (tygfrabrikanterna är tyvärr rigtiga bovar i detta sammanhang), vilket innebär att jag till stor del använder mig av 'gamla' tyger, tex ett urtvättat påslakan kan bli till en söt sommarklänning, och en urväxt vuxentröja kan bli ett par mysbrallor med mudd. Jag är stamkund hos diverse 2-hands affärer. Velour (plysch), samt trikå, är dock svårt att få tag på i andra hand, och jag ska också erkänna att jag tycker ganska bra om 'nya' tygaffärer, så lite nytt blir det minsann också.
Emballaget går också i återvinningens namn, istället för att packa i nyproducerade påsar och brev från posten, återanvänder jag diverse emballage som de flesta människor ändå har hemma.
Jag tvättar och torktumlar (på 40 grader), alla tyger innan jag syr i dem, både för att tyget ska krympa som det ska, men också för att tvätta bort de värsta kemikalierna från tygerna.

19 mars 2008

Ett paket kom med posten...

Jag gick hem från dagis i förmiddags i snö och slask och hade allt annat än vår- och sommarkänslor, men så kommer brevbäraren och lämnar ett stort tungt paket från en hemlig vän. För en gångs skull hade jag tid till att sätta mig ner och öppna det i lugn och ro - bägge barn på dagis och ingen som störde. När man ser de härliga färgerna i paketet kan man inte bli annat än glad :-)
.
En helt underbart sött linne till min dotter, i härliga sommarfärger, med en ursöt liten ank-applikation. Den är så fin och välsydd. K kommer att bli coolast på playan till sommaren!! Storleken är tillräcklig att växa lite i som det se ut, jag ska försöka få en livebild någon av dagarna.
.
Ett häftigt dödskalletyg som Julius kan få en neccecär av - eller kanske en solhatt. Han sken upp som en sol nyss när han såg det, och sa direkt att han ville ha en sjörövarhatt.
.
Ett härlig retrotyg i somriga färger - jag har redan så många idéer till det här tyget att jag inte vet var jag ska börja :-)
.
Ett kraftigare tyg i en härlig mossgrön färg. Det vore snyggt att sy en väska á la dagismodell tex, eller en fin vårkappa kanske (alltså till K - inte till mig...).
.
En påse full med knappar - alltid bra att ha, och ett superfint dekorationsband, som skulle passa fint till det gröna tyget bl.a.
.
En påse marcipanägg från Anthon Berg. MUMS!! Där har du träffat mitt i prick minsann - jag ääälskar marcipan, och just den från Anthon Berg är så god. En espressopad till min 'narkotika'-maskin följde också med, men jag väntar till maken kommer hem innan jag provar, så kan vi hålla oss vakna ikväll och fortsätta att se vår DVD-box med LOST-avsnitt (jag är visst lika beroende av det som av kaffe latte och att sy...)
.
En 'Allt om handarbete' var den personliga presenten till mig. Jag prenumererade på tidningen i några år, men sa upp prenumerationen för kanske 5-6 år sedan när jag hade en period då jag inte sydde så mycket. Det är roligt med mönstertidningar, och jag har sparat alla mina gamla nummer. Eftersom jag för ovanlighetens skull var ensam hemma idag, kunde jag ligga i soffan och kika i tidningen i lugn och ro. Tre gånger till och med :-) Jag som i flera veckor har letat ett bra leggingsmönster till mig själv, hittar direkt ett snyggt mönster i den här tidningen. Perfa!! En söt stämpel följde också med. Perfekt när jag i mina sysvackor håller på med scrapbooking.
.
Tusen tack min hemliga vän!!! Det känns som om du känner mig ganska väl... problemet är att jag inte har någon aning om vem du är ännu. Jag har suttit hela eftermiddagen och kollat igenom och lusläst alla bloggar, och ledtråden - som du skrev var dödskalletyget - har bara gjort mig mer förvirrad... Hmmm.
.
Första tanken var dock Carolina, Gekko eller Thea.
.
*Paus för att riva bort tejpbiten på namnlappen.*
.
Det var Gekko!! Tack snälla!! Det är så coolt att ha en äkta Gekko i sin dotters garderob :-)

6 kommentarer:

LinSar sa...

Härligt paket du fått.

Carolina sa...

Fint paket!
Jag har också en äkta Gekko i min dotters garderob :)

Gekko sa...

Å vad kul att det föll i smaken! Jag glömde nog skriva i brevet om stämpeln men du såg ju att den fanns där... Det dumma var att jag hade tänkt att blogga om min tidsbrist och att jag skulle åka iväg. Och jag skrev ju det i brevet att det skulle vara din hint. Och så hann jag inte skriva det. Pinsamt.

Är t-shirten så stor att du vill ha något annat i stället? Jag hoppas att den skall funka till sommaren och badsäsongen!

Kram, Gekko

Jes sa...

super snyggt paket!!! Jättefint line, hon blir coolast på stranden :)Härliga tyger jag gillar ju skarp retrotyget med blommor .)

Jenny sa...

Gekko, den kommer att passa perfekt till sommaren - den är precis lite lagom för stor nu :-)

Nu förstår jag, jag som trodde dödskalletyget var ledtråden :-) Jag som rev och slet i håret för att klura ut det *fniss*.

Tack ännu en gång!!

Gekko sa...

Nu finns mitt retrotygsalster i bloggen!

Oj, då förstår jag att det blev svårt med ledtråden! Jag hade lite bråttom när jag skrev brevet tyvärr, jag ville så gärna få iväg paketet innan jag åkte till Norge annars skulle ju frimärkena vara så avslöjande!