Om Kajsa Kavat

Jag tycker om att klä mina barn i funktionella tåliga kläder som inte begränsar i leken. Dessutom gillar jag unika hemsydda plagg med själ. När det gäller barnkläder gillar jag bland annat retro och unisex.
Jag försöker att bidra det lilla jag kan till miljön (tygfrabrikanterna är tyvärr rigtiga bovar i detta sammanhang), vilket innebär att jag till stor del använder mig av 'gamla' tyger, tex ett urtvättat påslakan kan bli till en söt sommarklänning, och en urväxt vuxentröja kan bli ett par mysbrallor med mudd. Jag är stamkund hos diverse 2-hands affärer. Velour (plysch), samt trikå, är dock svårt att få tag på i andra hand, och jag ska också erkänna att jag tycker ganska bra om 'nya' tygaffärer, så lite nytt blir det minsann också.
Emballaget går också i återvinningens namn, istället för att packa i nyproducerade påsar och brev från posten, återanvänder jag diverse emballage som de flesta människor ändå har hemma.
Jag tvättar och torktumlar (på 40 grader), alla tyger innan jag syr i dem, både för att tyget ska krympa som det ska, men också för att tvätta bort de värsta kemikalierna från tygerna.

28 mars 2008

Lite småpyssel

Några hakklappar, som bara väntar på tryckknappar och nya ägare. Dottern dreglar visserligen ganska mycket här i dagarna eftersom hennes 13e tand är på väg, men 4 har hon dock inte användning för :-) Trikå med motorcyklar, eller rigtigt retro brun- och vitblommigt påslakan. Alla med naturvit velour på baksidan.

Jag beställde ett mönster på dessa söta tofflor via mail från etsy för några veckor sedan. Jag vet inte om jag har inställt skrivaren fel eller om de bara är väldigt små i mönstret. Jag har lekt lite med små restbitar tyg och försöker anpassa mönstret till min dotters små fötter i stl 17. Den första (vit med gröna blad på bilden) gjordes exakt enligt mönstret, men motsvarar nog ca 6 mdr. Den nästa (randiga) lade jag till en cm både vid häl och tå, men ändå är de i storlek ca 9-10 mdr. Jag får prova igen och ta i rejält den här gången.
De är i allafall otroligt söta och jag gillar mönstret skarpt.

1 kommentar:

[sarah lucy carin] sa...

åh, vilka söta små tossor och urfina bibs!