Om Kajsa Kavat

Jag tycker om att klä mina barn i funktionella tåliga kläder som inte begränsar i leken. Dessutom gillar jag unika hemsydda plagg med själ. När det gäller barnkläder gillar jag bland annat retro och unisex.
Jag försöker att bidra det lilla jag kan till miljön (tygfrabrikanterna är tyvärr rigtiga bovar i detta sammanhang), vilket innebär att jag till stor del använder mig av 'gamla' tyger, tex ett urtvättat påslakan kan bli till en söt sommarklänning, och en urväxt vuxentröja kan bli ett par mysbrallor med mudd. Jag är stamkund hos diverse 2-hands affärer. Velour (plysch), samt trikå, är dock svårt att få tag på i andra hand, och jag ska också erkänna att jag tycker ganska bra om 'nya' tygaffärer, så lite nytt blir det minsann också.
Emballaget går också i återvinningens namn, istället för att packa i nyproducerade påsar och brev från posten, återanvänder jag diverse emballage som de flesta människor ändå har hemma.
Jag tvättar och torktumlar (på 40 grader), alla tyger innan jag syr i dem, både för att tyget ska krympa som det ska, men också för att tvätta bort de värsta kemikalierna från tygerna.

12 juni 2008

Fräckaste retrobrallan.

Ända sedan jag såg Theas randiga retrobrallor för några månader sedan, har jag suktat efter att sy min egen variant, men det har inte blivit av förrän nu. Under tiden har jag sett dessa byxor i otaliga varianter och färger på snart varenda syblogg. Här kommer min variant: sydda i samma underbara frottétyg som shortsen. Det var lite klurigt att få till modellen, eftersom tyget är ganska stumt. Jag har gjort ett par olika prototyper som har justerats efterhand. Jag valde att sätta resår i benslutet för att minimera snubbelrisken, och tänkte att det kan bytas ut mot en orange benmudd när de börjar bli för korta. Orange kantband blev en härlig färkombo till de turkosa byxorna. På ryggen sitter ett namnband i orange och brunt. Jag hoppas på en livebild snarast.




6 kommentarer:

Jes sa...

Vilka fina, gillar verkligen tyget och de oranga kantbandet till. Det blev ju jättebra med resor i benen. Ser fram i mot en live bild.

OttoPippi sa...

Jätte, jätte, jättefina retrobrtallor!! Inte så lätt att få till i ett ganska stumt tyg... Då blir modellen inte lika tajt, eller?? Ser också fram emot livebilden på dessa!! Supercoola enligt min mening!! Tänk vad ett par såna här skulle kosta ute i handeln :-) :-) Tur att vi syr :-) :-)

DORIS DAISY sa...

Oj, det kan man kalla fina byxor! Finaste tyget på länge!

Anonym sa...

Vilka härliga byxor, sköna somriga färger. Och smart med resår i bensluten!

LinSar sa...

Härliga och vilket fint tyg.Jätte fina blev de

Lykke sa...

Wow! De var underbara! Hvor har du funnit mønster?