Om Kajsa Kavat

Jag tycker om att klä mina barn i funktionella tåliga kläder som inte begränsar i leken. Dessutom gillar jag unika hemsydda plagg med själ. När det gäller barnkläder gillar jag bland annat retro och unisex.
Jag försöker att bidra det lilla jag kan till miljön (tygfrabrikanterna är tyvärr rigtiga bovar i detta sammanhang), vilket innebär att jag till stor del använder mig av 'gamla' tyger, tex ett urtvättat påslakan kan bli till en söt sommarklänning, och en urväxt vuxentröja kan bli ett par mysbrallor med mudd. Jag är stamkund hos diverse 2-hands affärer. Velour (plysch), samt trikå, är dock svårt att få tag på i andra hand, och jag ska också erkänna att jag tycker ganska bra om 'nya' tygaffärer, så lite nytt blir det minsann också.
Emballaget går också i återvinningens namn, istället för att packa i nyproducerade påsar och brev från posten, återanvänder jag diverse emballage som de flesta människor ändå har hemma.
Jag tvättar och torktumlar (på 40 grader), alla tyger innan jag syr i dem, både för att tyget ska krympa som det ska, men också för att tvätta bort de värsta kemikalierna från tygerna.

12 juni 2008

Kjolar till mor och dotter.

Den här kjolen är 100% mig. Tyget bara skrek åt mig att det ville bli en kjol. Den är sydd av en frottéhandduk i härliga färger. Bredden på handduken räckte precis till i vidden. Jag ritade av en kjol i garderoben för att få ungefärliga mått, men eftersom det inte är någon stretch i den här frottén, lade jag på ett par extra centimeter över stussen. Ett bit av ett gammalt lakan fick bli snedslå, och en härligt limegrön mudd från Bibbis blev midjemudd med en extra bred resår insydd. En livebild kommer senare (kanske...).



Jag bara måste sy en till K också när jag ändå var i farten. Det går ju så fort att sy en sådan här modell. Hennes blev dock i minsta laget (men så vet jag det till nästa gång), men halva sommaren borde den väl iallafall passa.

2 kommentarer:

OttoPippi sa...

Jättesöta, jätte enkla!! Väntar på livebilden av din kjol :-)

cinen sa...

Vilka undarbara kjolar! Smart att använda en handuk. Syr du med overlook i trikåmatrial eller funkar sick sack? Cinen