Om Kajsa Kavat

Jag tycker om att klä mina barn i funktionella tåliga kläder som inte begränsar i leken. Dessutom gillar jag unika hemsydda plagg med själ. När det gäller barnkläder gillar jag bland annat retro och unisex.
Jag försöker att bidra det lilla jag kan till miljön (tygfrabrikanterna är tyvärr rigtiga bovar i detta sammanhang), vilket innebär att jag till stor del använder mig av 'gamla' tyger, tex ett urtvättat påslakan kan bli till en söt sommarklänning, och en urväxt vuxentröja kan bli ett par mysbrallor med mudd. Jag är stamkund hos diverse 2-hands affärer. Velour (plysch), samt trikå, är dock svårt att få tag på i andra hand, och jag ska också erkänna att jag tycker ganska bra om 'nya' tygaffärer, så lite nytt blir det minsann också.
Emballaget går också i återvinningens namn, istället för att packa i nyproducerade påsar och brev från posten, återanvänder jag diverse emballage som de flesta människor ändå har hemma.
Jag tvättar och torktumlar (på 40 grader), alla tyger innan jag syr i dem, både för att tyget ska krympa som det ska, men också för att tvätta bort de värsta kemikalierna från tygerna.

03 juni 2008

Sommar - sommar och sol...

Sommar värmen verkar hålla i sig - härligt. Men barnen behövde påfyllning i shortslagret, mina barn kan nämligen inte ha samma kläder på sig 2 dagar i rad, och tvättmaskinen hinner inte helt med ;-)Det blå tyget är ett frottétyg som jag hittade på Myrorna för ett tag sedan, och som jag har klurat på vad jag skulle sy av. Ca 1½ x 1½ meter för ynka 30:-, jag var tvungen att bita mig i läppen för att inte skrika högt av glädje när jag hittade det - visst är det underbart!!
Det rosa tyget är en frottéhandduk från Hemtex. Det är inte ofta jag håller mig till stereotypfärgerna kill-blått och tjej-rosa, men just till detta kändes det OK.
Båda shortsen är sydda efter avklippta muddbyx-mönster, så de är lite baggy - nedan följer ett par livebilder.




2 kommentarer:

Jes sa...

jättefina Shorts, paddar ju jättebra på. Ibland får man faktiskt klä sinna barn i de steriotypa färgerna :)

Sara sa...

Jättesöta shorts! Alltid roligt men unisexkläder men ibland måste man få sy lite kill eller tjejfärger. Du kan ju alltid spara de blå byxorna till lillasyster :)