Om Kajsa Kavat

Jag tycker om att klä mina barn i funktionella tåliga kläder som inte begränsar i leken. Dessutom gillar jag unika hemsydda plagg med själ. När det gäller barnkläder gillar jag bland annat retro och unisex.
Jag försöker att bidra det lilla jag kan till miljön (tygfrabrikanterna är tyvärr rigtiga bovar i detta sammanhang), vilket innebär att jag till stor del använder mig av 'gamla' tyger, tex ett urtvättat påslakan kan bli till en söt sommarklänning, och en urväxt vuxentröja kan bli ett par mysbrallor med mudd. Jag är stamkund hos diverse 2-hands affärer. Velour (plysch), samt trikå, är dock svårt att få tag på i andra hand, och jag ska också erkänna att jag tycker ganska bra om 'nya' tygaffärer, så lite nytt blir det minsann också.
Emballaget går också i återvinningens namn, istället för att packa i nyproducerade påsar och brev från posten, återanvänder jag diverse emballage som de flesta människor ändå har hemma.
Jag tvättar och torktumlar (på 40 grader), alla tyger innan jag syr i dem, både för att tyget ska krympa som det ska, men också för att tvätta bort de värsta kemikalierna från tygerna.

23 juni 2008

Monstertruck-västar

Sonen med kompis, var till Monsterjam tillsammans med fädrerna i lördags, och i sista minuten kom jag på att grabbarna självklart måste ha varsin Monstertruck-väst. Jag hade detta orangea sweatshirttyg och blå mudd hemma, och gjorde snabbt som attan en applikation av lite velourspillbitar, som med lite fantasi kan likna en monstertruck... Ja alltså applikationen blev inte den bästa, men nu råkade det ju bli ett bråttom-projekt som faktiskt mest var tänkt som en kul grej. Pojkarna tyckte det var coolt iallafall, och det var ju huvudsaken. På ryggen har jag tryckt pojkarnas namn med tygfärg och alfabetsstämplar från Panduro hobby. Mönstret kommer från Ottobre 01/08, och för en gångs skull tyckte jag att ett Ottobremönster var lite väl litet, de som alltid brukar vara så jättestora i storlekarna...

2 kommentarer:

Anne sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anne sa...

Hei, jeg synes det var så morsomt da jeg fant bloggen din. Jeg har en datter på 17 mnd som heter Kaisa, blant annet oppkalt etter Astrid Lindgrens Kaisa Kavat. På norsk sier vi krabat, så derfor har jeg kalt bloggen min Krabat. Så mange morsomme klær. Selger du også? Likte særlig godt den "Fräckaste retrobrallan" 12. juni. Hvor mye skal du ha for en slik i str 86? Hilsen Anne