Om Kajsa Kavat

Jag tycker om att klä mina barn i funktionella tåliga kläder som inte begränsar i leken. Dessutom gillar jag unika hemsydda plagg med själ. När det gäller barnkläder gillar jag bland annat retro och unisex.
Jag försöker att bidra det lilla jag kan till miljön (tygfrabrikanterna är tyvärr rigtiga bovar i detta sammanhang), vilket innebär att jag till stor del använder mig av 'gamla' tyger, tex ett urtvättat påslakan kan bli till en söt sommarklänning, och en urväxt vuxentröja kan bli ett par mysbrallor med mudd. Jag är stamkund hos diverse 2-hands affärer. Velour (plysch), samt trikå, är dock svårt att få tag på i andra hand, och jag ska också erkänna att jag tycker ganska bra om 'nya' tygaffärer, så lite nytt blir det minsann också.
Emballaget går också i återvinningens namn, istället för att packa i nyproducerade påsar och brev från posten, återanvänder jag diverse emballage som de flesta människor ändå har hemma.
Jag tvättar och torktumlar (på 40 grader), alla tyger innan jag syr i dem, både för att tyget ska krympa som det ska, men också för att tvätta bort de värsta kemikalierna från tygerna.

25 januari 2008

E-slöjdströjor - inte helt utan problem.

Jag har hunnit vara lite produktiv de senaste dagarna, och jag har börjat sortera så smått i alla mina tyger (ett evighetsprojekt utan dess like), och e-slöjdstyger i sådan fantastisk kvalitet kan ju inte bara bli liggandes, så det bidde varsin tröja till barnen.
Det enda som krånglade på K:s tröja var tvillingsömmen i fållen nertill. Jag vet inte varför, men jag fick skarva ett par gånger, och namnlappen sitter där den sitter pga en orsak ;-) Men resultatet blev mycket bra iallafall.

På J:s tröja tänkte jag testa att sy min allra första applikation. Jättekoncentrerad som jag var - även fast den är så enkel som den kan bli - så lade jag inte märke till förrän den var färdig att jag hade sytt fast den på avigan (ja för jag hade sytt fast ärmarna, annars är tyget ju lika på fram och baksida) - SUCK. Efter lite fundering kom jag på att klippa av framstycket och vända på det, och göra en stickning. Detta stycke blev ju på tvären av trådriktningen, men det blev ändå en helt OK detalj.

Jag klippte ut mönstret efter storlek 110, men efter jag hade sytt fast ärmarna och fram och bakstyckena, såg jag att den såg på tok för stor ut. Jag jämförde med en tröja från Me&I i samma storlek och det visade sig att 'min' tröja var ca 5 cm längre och 5 cm bredare, samt 3 cm bredare och 5 cm längre i ärmarna.

Sulle jag vänta tills grabben blir tonåring och hoppas att det fortfarande är på mode med grönt och raglanärmar, eller skulle jag klippa till tröjan och få en massa onödigt tygspill??
Jag valde det senare alternativet, och resultatet blev en stor storlek 110.

Till nästa gång ska jag tänka på att göra halsmudden lite mindre samt ärmmuddarna lite större, men som vardagströja duger den alldeles utmärkt. Sonen har provat och godkänt den.

2 kommentarer:

Jes sa...

Vilka fina tröjor, gillar verkligen den i brunt& rosa.

Jenny sa...

Ja den är redan en favorit här hemma. Det är så roligt med e-slöjds tyger att man kan matcha så mycket på kors och tvärs.