Om Kajsa Kavat

Jag tycker om att klä mina barn i funktionella tåliga kläder som inte begränsar i leken. Dessutom gillar jag unika hemsydda plagg med själ. När det gäller barnkläder gillar jag bland annat retro och unisex.
Jag försöker att bidra det lilla jag kan till miljön (tygfrabrikanterna är tyvärr rigtiga bovar i detta sammanhang), vilket innebär att jag till stor del använder mig av 'gamla' tyger, tex ett urtvättat påslakan kan bli till en söt sommarklänning, och en urväxt vuxentröja kan bli ett par mysbrallor med mudd. Jag är stamkund hos diverse 2-hands affärer. Velour (plysch), samt trikå, är dock svårt att få tag på i andra hand, och jag ska också erkänna att jag tycker ganska bra om 'nya' tygaffärer, så lite nytt blir det minsann också.
Emballaget går också i återvinningens namn, istället för att packa i nyproducerade påsar och brev från posten, återanvänder jag diverse emballage som de flesta människor ändå har hemma.
Jag tvättar och torktumlar (på 40 grader), alla tyger innan jag syr i dem, både för att tyget ska krympa som det ska, men också för att tvätta bort de värsta kemikalierna från tygerna.

18 januari 2008

Grön fredagkväll.

En fredagkväll helt i min anda. Maken ligger i sängen och ser film, så jag kan njuta lugnet i sy/data/gäst-rummet. En kopp pepparmynta-te, ett par av min farmors gamla sängkläder, nyaste numret av Ottobre (01/2008), samt en gnutta fantasi kan resultera i en ny outfit till dottern på bara ett par timmar. Och bäst av allt är att allt är återanvänt. Ja tråden är ju ny såklart, det kan man nog inte komma ifrån...
En söt tunika, vars knytband är i samma tyg som byxan, och kanten samma tyg som byxans kantband.
Härliga babydoll-byxor, som faktiskt blev ganska tuffa i det gröna påslakanet. Byxan har en namnlapp mitt bak, strax under resåren.
.
Dessa två plagg kommer absolut att dyka upp här på bloggen fler gånger, i andra färg- och tygkombinationer, jag gillar verkligen modellerna, samt att bägge mönstren var väldigt enkla och snabbsydda. Hoppas jag kan få en bild av kläderna in action imorgon, i kombination med en grön body och vita strumpbyxor kanske... jag får sova på saken.

5 kommentarer:

Botilda sa...

Toppenfina! Vilken snygg matchning av tyger.

Anonym sa...

Vilka söta kläder! Ottobre har så fina mönster.

Gekko sa...

Vilket härligt set! Gillar verkligen tygerna. Det roliga är att när jag bläddrade genom Ottobre så fastnade jag inte alls för kitet men när jag ser det här känner jag att min tjej borde nog också få ett sånt! :-)

Påminn mig gärna om vem som inspirerade mig om jag syr det själv!

Jenny sa...

Tack - jag blev själv mycket nöjd med både tyg, färg, och mönsterval.

Jag gillade riktigt många av mönstren i nyaste Ottobre, men deras tygval till modellerna föll mig inte helt i smaken. De kändes lite för präktiga om man säger så.

Gekko: Jag är oerhört imponerad av hur produktiv du är, men inte minst av att du också får tid att skriva kommentarer. Mille verkar vara en lugn bebis, som inte låter sin mamma få abstinenser från symaskinen särskilt länge :-)

Ceci sa...

Va kul! Jag har oxå sytt den ena modellen av tyget från ett av mammas gamla lakan =)

Jag var sugen på något rosa så det blev en helt rosa outfit, kika gärna in på min blogg så får du se mina versioner...