Om Kajsa Kavat

Jag tycker om att klä mina barn i funktionella tåliga kläder som inte begränsar i leken. Dessutom gillar jag unika hemsydda plagg med själ. När det gäller barnkläder gillar jag bland annat retro och unisex.
Jag försöker att bidra det lilla jag kan till miljön (tygfrabrikanterna är tyvärr rigtiga bovar i detta sammanhang), vilket innebär att jag till stor del använder mig av 'gamla' tyger, tex ett urtvättat påslakan kan bli till en söt sommarklänning, och en urväxt vuxentröja kan bli ett par mysbrallor med mudd. Jag är stamkund hos diverse 2-hands affärer. Velour (plysch), samt trikå, är dock svårt att få tag på i andra hand, och jag ska också erkänna att jag tycker ganska bra om 'nya' tygaffärer, så lite nytt blir det minsann också.
Emballaget går också i återvinningens namn, istället för att packa i nyproducerade påsar och brev från posten, återanvänder jag diverse emballage som de flesta människor ändå har hemma.
Jag tvättar och torktumlar (på 40 grader), alla tyger innan jag syr i dem, både för att tyget ska krympa som det ska, men också för att tvätta bort de värsta kemikalierna från tygerna.

12 januari 2008

Tjohoo, jag är tillbaka!!

Ja då var det ett nytt år då... min kära symaskin kom hem från reparation i början av veckan, men efter några kvällar framför maskinen känns det inte som att hon är på topp ändå, nåt småkrångel har det varit hela veckan. (Efter mammaledighetens slut ska jag seriöst se mig om efter en overlock.)
.
Jag gick igång med kanintyget först, ett hemknåpat mönster halvt inspirerat av en H&M-klänning och halvt Me&I-tunikan. Jag vet inte om det var jag som var för ivrig, men allt som kunde gå på tok gick på tok. Det känns som om jag har sprättat mer kanintyg än vad jag sytt - suck. KAnintyget åkte till sidan så jag fick avreagera mig på något annat.
Jag hittade en mamma-tshirt långt inne i garderoben som jag hade när jag var gravid med Kajsa. Så söt - brun, med rosa tryck på bröstet 'sweet pea second baby'. Det var ingen idé att spara den för om jag evt kommer att få ett tredje barn så kan jag ju inte ha en t-shirt som det står 'andra barnet' på... Så efter inspiration från Baby Cool blev den simsalabim en underbart söt klänning till just andra barnet.

Eftersom dottern är så vansinnigt svår att fotografera just nu (11 mdr...) kommer här en bättre bild. Jag lade ut en tröjai strl 74 och klippte med 1 cm sömsmån, jag bevarade halsmudd och ärmfåll. Sedan klippte jag en fyrkantig bit nederst på t-shirten, för att spara fållen. Sedan blev dessa bitar snabbt ihopsydda med hushållsoverlocksöm. Det kunde inte bli lättare.

Efter succén med klänningen fick jag nytt mod att fortsätta med kanintunikan. Det slutliga resultaten är godkänt, men jag är glad att jag har några meter kvar av det underbara tyget :-)
Min tanke från början var inte alls så här, halsen tex, skulle ha varit en fin fåll med ett tunt brunt knytband, men efter otaliga sprättningar blev tyget så slitet på vissa ställen att jag måste klippa bort en bit -därav den breda halsmudden.

.
Det var också tänkt att jag skulle sy fast en slags linning på insidan av tunikan, så att jag kunde trä i ett löst resårband, men när maskinen joxade så får det vänta. Resten av plagget flöt väl på ganska bra att sy, och jag är som sagt ganska nöjd ändå, men eftersom det blev en sådan kort tunika istället för en lite mer klänningsliknande modell, sydde jag raskt ihop ett par bruna muddisar utan problem den här gången. Kanske det bara är trikå som min maskin inte tycker om??

.
Tyget till muddisarna kommer från ett par av mina gamla H&M-hemmabyxor som jag sydde om till 3/4-byxor för länge sedan. Det dåliga samvetet över att köpt hela 5 meter nyproducerat tyg, vägs upp lite genom att jag kunnat återanvända tyg till byxorna åtminstone. Nu återstår att se när min lilla donna behagar att växa i detta set som svarar till ca strl 80.

.
För nyikna på kanintyget, måste jag linka till denna sida där man kan se alla möjliga vackra skapelser i detta underbara tyg.

4 kommentarer:

Klockarbarn sa...

Vad trist med kanintyget. jag råkade ut för samma sak. Jag sprättade och sydde halskanten 5 ggr. Det blev hål i tyget till slut och jag fick rädda det jag kunde rädda. Blev godkänt att använda hemma och för lek men inget jag vill sätta på min dotter för ett kalas. Trist men förhoppningsvis lär jag mig och kan bättre nästa gång.

Jenny sa...

Ja precis, ingen fintröja direkt, men som dagisplagg får den duga. Tur att man lär sig av misstagen och att jag har mer tyg :-)

Pauli sa...

Gud vilken fin Kanintunika!!! Helt underbart tyg! AVIIIIIIIIIS!!! Varför kan inte jag sy?

Maria sa...

Genialisk klänning! Tunikan blev fin den också. Kul att se vad alla gör av sina kanintygbitar.