Om Kajsa Kavat

Jag tycker om att klä mina barn i funktionella tåliga kläder som inte begränsar i leken. Dessutom gillar jag unika hemsydda plagg med själ. När det gäller barnkläder gillar jag bland annat retro och unisex.
Jag försöker att bidra det lilla jag kan till miljön (tygfrabrikanterna är tyvärr rigtiga bovar i detta sammanhang), vilket innebär att jag till stor del använder mig av 'gamla' tyger, tex ett urtvättat påslakan kan bli till en söt sommarklänning, och en urväxt vuxentröja kan bli ett par mysbrallor med mudd. Jag är stamkund hos diverse 2-hands affärer. Velour (plysch), samt trikå, är dock svårt att få tag på i andra hand, och jag ska också erkänna att jag tycker ganska bra om 'nya' tygaffärer, så lite nytt blir det minsann också.
Emballaget går också i återvinningens namn, istället för att packa i nyproducerade påsar och brev från posten, återanvänder jag diverse emballage som de flesta människor ändå har hemma.
Jag tvättar och torktumlar (på 40 grader), alla tyger innan jag syr i dem, både för att tyget ska krympa som det ska, men också för att tvätta bort de värsta kemikalierna från tygerna.

18 december 2008

Emma och Ruben

Med inspiration från Build-a-bear hade jag en tanke i somras att jag själv skulle sy nallar till barnen som de skulle få 1/12, och så ett nytt plagg för varje dag i paketkalender. Men det satte min sysvacka stopp för. Jag hann dock med nöd och näppe klart med nallarna. Isbjörnen Emma till min dotter, och brunbjörnen Ruben till sonen. Inga kläder hann det bli. Dock köpte jag två originala tröjor, mest för att få bekräftat att det faktiskt var samma storlek som de 'riktiga' nalalrna. Så lite tillbehör som är svårt att göra själv kan man ju investera i från butiken. Och så får det bli lite kläder i januari istället...
.
Men vilket j---a pilljobb det har varit att sy nallarna. För det första var det hur många små delar som helst, och för det andra så är det sista gången jag klipper och syr i sådant ett tyg. Fy tusan vad det fällde. Om tid är pengar så är iallafall mina nallar minst lika dyra som de originala, men å andra sidan är det ju himla roligt att ha gjort dem själv och få dem precis som man vill ha dem. Emmas huvud tex är sytt lite snett på, så att hon tittar åt sidan, eftersom min dotter hela tiden bär henne i famnen på ett sätt så att hon tittar upp på henne.
.
Mönster och material kommer från Stoff och stil.

Inga kommentarer: