Om Kajsa Kavat

Jag tycker om att klä mina barn i funktionella tåliga kläder som inte begränsar i leken. Dessutom gillar jag unika hemsydda plagg med själ. När det gäller barnkläder gillar jag bland annat retro och unisex.
Jag försöker att bidra det lilla jag kan till miljön (tygfrabrikanterna är tyvärr rigtiga bovar i detta sammanhang), vilket innebär att jag till stor del använder mig av 'gamla' tyger, tex ett urtvättat påslakan kan bli till en söt sommarklänning, och en urväxt vuxentröja kan bli ett par mysbrallor med mudd. Jag är stamkund hos diverse 2-hands affärer. Velour (plysch), samt trikå, är dock svårt att få tag på i andra hand, och jag ska också erkänna att jag tycker ganska bra om 'nya' tygaffärer, så lite nytt blir det minsann också.
Emballaget går också i återvinningens namn, istället för att packa i nyproducerade påsar och brev från posten, återanvänder jag diverse emballage som de flesta människor ändå har hemma.
Jag tvättar och torktumlar (på 40 grader), alla tyger innan jag syr i dem, både för att tyget ska krympa som det ska, men också för att tvätta bort de värsta kemikalierna från tygerna.

18 december 2008

Jag trivs bäst i öppna landskap!

Jag har äntligen fått igång produktiviteten här hemma. Tänka sig att inte ens det härliga landskapstyget från Jofotex kunde få mig att komma igång igen i höstas, men efter att ha tittat på det fantastiska tyget varje dag i flera månader kände jag till sist att nu var det dags, och då gick det faktiskt av bara farten.
Först ut blev en riktig retrobyxa i stil med Theas härliga skapelser. Jag har inte provat dem på dottern ännu, eftersom det ska bli en julklapp, men livebilder kommer förhoppningsvis efter jul.

Jag måste bara visa vilka olyckor som kan hända när man sitter för sent på kvällen och syr... Jag skulle bara sy ihop grensömmen innan jag skulle lägga mig, och upptäckte inte förrän nästa dag att de såg ut så här:
Min man frågade om jag hade nallat på julglöggen innan jag började sy, men det är enbart resultatet av en mycket trött kvinna. Det visade sig att innerbensömmen var för kort på ena byxbenet, eftersom jag ville ha dem ganska raka var det lite otydligt var grensömmen skulle gå till... Så det kan gå!

3 kommentarer:

OttoPippi sa...

Kul!!!!!

De blev skitsnygga till sist!!!

plyschmyran sa...

HAHA! Det ser ju underbart roligt ut! Men annars var det ju jättefins byxor. Jag blir också så extremt inspirerad av detta tyg.

Thea sa...

Så kul att se en retrobrallsvariant i landskapstyg. Och tänk så mycket galna missar man gör när man "bara ska" precis innan läggdags...