Om Kajsa Kavat

Jag tycker om att klä mina barn i funktionella tåliga kläder som inte begränsar i leken. Dessutom gillar jag unika hemsydda plagg med själ. När det gäller barnkläder gillar jag bland annat retro och unisex.
Jag försöker att bidra det lilla jag kan till miljön (tygfrabrikanterna är tyvärr rigtiga bovar i detta sammanhang), vilket innebär att jag till stor del använder mig av 'gamla' tyger, tex ett urtvättat påslakan kan bli till en söt sommarklänning, och en urväxt vuxentröja kan bli ett par mysbrallor med mudd. Jag är stamkund hos diverse 2-hands affärer. Velour (plysch), samt trikå, är dock svårt att få tag på i andra hand, och jag ska också erkänna att jag tycker ganska bra om 'nya' tygaffärer, så lite nytt blir det minsann också.
Emballaget går också i återvinningens namn, istället för att packa i nyproducerade påsar och brev från posten, återanvänder jag diverse emballage som de flesta människor ändå har hemma.
Jag tvättar och torktumlar (på 40 grader), alla tyger innan jag syr i dem, både för att tyget ska krympa som det ska, men också för att tvätta bort de värsta kemikalierna från tygerna.

22 december 2008

Mys och pys i juletid.

De här två tygerna hittade jag på Stof2000 i Köpenhamn förra veckan. De bara skrev åt mig att de ville med hem. Myskläder kan man inte få för många av, speciellt inte på vintern, då jag mycket hellre sätter på mina barn mjuka sköna byxor under overallen. Jeansen får vänta till våren. Detta set har jag sytt så det är ganska rejält att växa i för dottern. Byxmönstret är mitt gamla vanliga omritade favvo-mönster, bara med mudd i midjan och resår i benslut. Tröjan med den läckra huvan kommer från boken 'Blødt børnetøj' från förlaget Klematis. (Kanonbra bok by the way.) Gula namnlappar med röd text passade perfekt till det rosa-röda.


Till sonen blev det byxor i liknande modell, fast med mudd både uppe och nere. Och till en storlek 116 räckte en meter tyg inte till både byxa och tröja hur jag än bar mig åt, men då jag kikade igenom de gamla Ottobre-tidningarna hittade jag denna mysiga slipover, som blev perfekt till. Röda namnband med vit text som pricken på i-et.
Livebilder kommer efter jul :-)

3 kommentarer:

Helena sa...

Jättefina set i fina tyger!

Hello sa...

Oh, så härligt fina syskondressar!!!

od Andulky sa...

Toppenfina dressar! Hittade hit idag och kommer gärna tillbaka och tittar!