Om Kajsa Kavat

Jag tycker om att klä mina barn i funktionella tåliga kläder som inte begränsar i leken. Dessutom gillar jag unika hemsydda plagg med själ. När det gäller barnkläder gillar jag bland annat retro och unisex.
Jag försöker att bidra det lilla jag kan till miljön (tygfrabrikanterna är tyvärr rigtiga bovar i detta sammanhang), vilket innebär att jag till stor del använder mig av 'gamla' tyger, tex ett urtvättat påslakan kan bli till en söt sommarklänning, och en urväxt vuxentröja kan bli ett par mysbrallor med mudd. Jag är stamkund hos diverse 2-hands affärer. Velour (plysch), samt trikå, är dock svårt att få tag på i andra hand, och jag ska också erkänna att jag tycker ganska bra om 'nya' tygaffärer, så lite nytt blir det minsann också.
Emballaget går också i återvinningens namn, istället för att packa i nyproducerade påsar och brev från posten, återanvänder jag diverse emballage som de flesta människor ändå har hemma.
Jag tvättar och torktumlar (på 40 grader), alla tyger innan jag syr i dem, både för att tyget ska krympa som det ska, men också för att tvätta bort de värsta kemikalierna från tygerna.

01 april 2008

Baby-boom!

En relativt nyinflyttad granne, fick en pojke för ca 2 veckor sedan, och imorgon ska jag över och se underverket. Jag vill ju inte komma tomhänt, och jag har klurat på vad jag skulle hitta på eftersom jag endast har mött henne ett fåtal gånger och inte alls känner till hennes stil. Det blev till sist en enkel muddbyxa med pös, i en klassisk färg. Det var längesedan jag sydde sådant här smått känns det som... Byxan är i str 56.
Det här är en beställning till två små bebbar som inte har sett dagens ljus ännu. Men den ena är visst på övertid så snart så...
Jag fick i stort sett fria händer, och eftersom jag fick reda på att den ena bebisen blir en pojke, valde jag att sy en hängselmuddis i klarblå velour med knallgröna muddar och kantband i str 56. Jättefräsch färgkombo tycker jag själv. Den har tryckknappar, men jag funderar på om jag inte ska sy fast de perfekt färgmatchande gröna knapparna över tryckknapparna (på bilden ligger de bara löst).
Den andra bebisen har inte velat avslöja sitt kön ännu, så jag letade fram det unisexa kanintyget, och sydde samma modell som den första. Det är roligt att se hur olika samma byxa kan se ut bara genom att sy i olika tyger och färger.
Jag tycker verkligen jag börjar få in snitsen på att sy kantband i trikå, och tryckknappar som jag har varit lite halvskraj för innan, har blivit en fröjd att använda med min nyinförskaffade prym-tång...

Min barndomsväninna blev stolt faster för första gången för ett par dagar sedan, och när jag ändå höll på att sy pyttiga kläder, och bägge maskiner var trädda med brun tråd, ja då fick det bli en liten förklädesklänning/tunika i str 56 till den lilla tjejen. Den är öppen i bägge sidor, och har röda knytband under armhålen. Ett par röda strumpbyxor och en långärmad röd body under skulle göra susen... Mönstret kommer från Ottobre 6/07, med vissa små ändringar förstås, man måste ju tillföra plagget lite personlighet. Jag såg nu på bilden att den ser fläckig ut, men det är bara vattendroppar från strykjärnet - de torkar snart.

Det har blivit sytt andra saker här hemma också den sista tiden, men med risk för att avslöja mig för min hemlis, väntar jag med att blogga om dem tills hon har gissat :-)

1 kommentar:

Thea sa...

Så himla sött med de små hängselbyxorna i kanintyg!