Om Kajsa Kavat

Jag tycker om att klä mina barn i funktionella tåliga kläder som inte begränsar i leken. Dessutom gillar jag unika hemsydda plagg med själ. När det gäller barnkläder gillar jag bland annat retro och unisex.
Jag försöker att bidra det lilla jag kan till miljön (tygfrabrikanterna är tyvärr rigtiga bovar i detta sammanhang), vilket innebär att jag till stor del använder mig av 'gamla' tyger, tex ett urtvättat påslakan kan bli till en söt sommarklänning, och en urväxt vuxentröja kan bli ett par mysbrallor med mudd. Jag är stamkund hos diverse 2-hands affärer. Velour (plysch), samt trikå, är dock svårt att få tag på i andra hand, och jag ska också erkänna att jag tycker ganska bra om 'nya' tygaffärer, så lite nytt blir det minsann också.
Emballaget går också i återvinningens namn, istället för att packa i nyproducerade påsar och brev från posten, återanvänder jag diverse emballage som de flesta människor ändå har hemma.
Jag tvättar och torktumlar (på 40 grader), alla tyger innan jag syr i dem, både för att tyget ska krympa som det ska, men också för att tvätta bort de värsta kemikalierna från tygerna.

08 maj 2008

Andra alstret färdigt.

Plagg nummer 2 gick av bara farten när jag väl kom igång med lite syning igår igen. Jag har länge kastat avundsjuka blickar på sådana här omlottklänningar på diverse sybloggar, och nu blev det min tur att testa - även fast jag ligger ett halvår efter alla andra typ ;-)
Det här härliga djungeltyget passade perfekt, och ljusrosa kantband och ärmmuddar gjorde susen till. Mönstret kommer väl egentligen från Sy till barnen, men eftersom min billiga utgåva (35:- på Tradera) endast innehåller mönsterarket med de stora storlekarna, fick jag improvisera, och jämföra med lite olika tröjor/skjortor/diverse andra mönster i den rätta storleken. Jag har ännu inte provat på dottern, men mitt ögonmått säger att den ser helt OK ut i storlek.
Jag hade förvisso lite kantbandsproblem (det följer ett inlägg om detta), annars var den förvånansvärt lättsydd, när jag väl fick till ettt mönster. Resultat: Mycket nöjd!


3 kommentarer:

Carolina sa...

Superfin! Jag funderade på om jag skulle vara med i utmaningen du la upp, men visste ju redan sen innan att jag skulle sy i nya tyger den här månaden (ska på bröllop och då måste man väl sy sin egen klänning eller?). Jag får väl lägga upp det till nästa månad.

OttoPippi sa...

Se där!!! När du väl kom igång fick du gjort något du länge tänkt! Bra jobbat!!

Sara sa...

Ruskigt fint tyg, vill också ha :)Känner igen kantbandstrubbel, gör allt för att komma på andra lösningar då mitt resultat med kantband sällan blir annat än katastrof.
Lycka till!