Om Kajsa Kavat

Jag tycker om att klä mina barn i funktionella tåliga kläder som inte begränsar i leken. Dessutom gillar jag unika hemsydda plagg med själ. När det gäller barnkläder gillar jag bland annat retro och unisex.
Jag försöker att bidra det lilla jag kan till miljön (tygfrabrikanterna är tyvärr rigtiga bovar i detta sammanhang), vilket innebär att jag till stor del använder mig av 'gamla' tyger, tex ett urtvättat påslakan kan bli till en söt sommarklänning, och en urväxt vuxentröja kan bli ett par mysbrallor med mudd. Jag är stamkund hos diverse 2-hands affärer. Velour (plysch), samt trikå, är dock svårt att få tag på i andra hand, och jag ska också erkänna att jag tycker ganska bra om 'nya' tygaffärer, så lite nytt blir det minsann också.
Emballaget går också i återvinningens namn, istället för att packa i nyproducerade påsar och brev från posten, återanvänder jag diverse emballage som de flesta människor ändå har hemma.
Jag tvättar och torktumlar (på 40 grader), alla tyger innan jag syr i dem, både för att tyget ska krympa som det ska, men också för att tvätta bort de värsta kemikalierna från tygerna.

08 maj 2008

Första alstret färdigt.


Här är mitt första sydda alster i maj-utmaningen, och således också det som jag lottar ut bland mina bloggläsare på fredag d. 16/5. Vill du vara med och ha chans att vinna denna kjol, så skriv en kommentar till detta inlägg med länk till din blogg. Jag drar en vinnare under kvällen.

.

Kjolen är sydd i ett härligt somrigt tyg med nyckelpigor, som jag har för mig att jag köpt på IKEA för länge sedan. Röd mudd med ett brett resårband inuti. En liten ficka samt volang nedtill av en liten bit påslakan från mitt barndomshem. Kjolen har ett Kajsa Kavat-märke mitt bak strax under mudden. Storleken är ungefär 1½ år. Jag ska prova på dottern senare för att se storleken bättre.

Dottern försökte rymma när hon agerade provdocka, men man ser iallafall hur kjolen sitter bak.
Storleken är nog lite mer åt 1-årshållet än 1½... Kajsa är snart 15 månader, och en perfekt storlek 80 cl, ganska genomsnittlig alltså.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag skulle gärna vilja vinna den kjolen! Den är jätte-fin! Skulle passa dottern perfekt. :)

OttoPippi sa...

Jag tycker den var hur söt som helst och lägger därför också in ett inlägg!! Måste också säga att jag tycker du är SÅÅÅ duktig som har antagit denna utmaning!! All ära och heder!!!

Jessica sa...

vi vill också vinna!!!!!!

PiraPäron sa...

Lillfröken skulle passa perfekt i den kjolen! Så fin!

tina.t sa...

vilken ursöt kjol! jag gillar verkligen när man matchar olika tyger :)