Om Kajsa Kavat

Jag tycker om att klä mina barn i funktionella tåliga kläder som inte begränsar i leken. Dessutom gillar jag unika hemsydda plagg med själ. När det gäller barnkläder gillar jag bland annat retro och unisex.
Jag försöker att bidra det lilla jag kan till miljön (tygfrabrikanterna är tyvärr rigtiga bovar i detta sammanhang), vilket innebär att jag till stor del använder mig av 'gamla' tyger, tex ett urtvättat påslakan kan bli till en söt sommarklänning, och en urväxt vuxentröja kan bli ett par mysbrallor med mudd. Jag är stamkund hos diverse 2-hands affärer. Velour (plysch), samt trikå, är dock svårt att få tag på i andra hand, och jag ska också erkänna att jag tycker ganska bra om 'nya' tygaffärer, så lite nytt blir det minsann också.
Emballaget går också i återvinningens namn, istället för att packa i nyproducerade påsar och brev från posten, återanvänder jag diverse emballage som de flesta människor ändå har hemma.
Jag tvättar och torktumlar (på 40 grader), alla tyger innan jag syr i dem, både för att tyget ska krympa som det ska, men också för att tvätta bort de värsta kemikalierna från tygerna.

08 maj 2008

Livebild.

Här är den ljuvliga djungelklänningen på... Jag är verkligen nöjd med passformen, endast längden kanske jag ska göra något åt till nästa gång. Men lårkort är väl på väg in igen eller??

6 kommentarer:

OttoPippi sa...

Lårkort är 60-tal! Och 60-tal är hippt!! :-) :-). Den är verkligen superfin!!!! Man kan ju ha halvtajts under om man tycker det blir lite mycket ben :-)

Jes sa...

Så fin hon blev i sin klänning :)

Vindling sa...

Så fin hon är i den. Har det tyget hemma, men har inte bestämt mig för vad jag ska göra av det än.

Beas sa...

Vad härligt att du hakat på och varit så FLITIG!

Jättefina alster! Hur känns det nu med kreativiteten tro? :-)

Beas sa...

Du har VUNNIT i min lilla tävling -- en virkad tekopp kommer till dig med posten. Skicka din adress till beatrize_74d@hotmail.com så har du den hos dig på tisdag. :-)

Jag lånar de två bilderna från det du skapat utifrån utmaningen. Hoppas inte det gör någonting.

Det är roligt att även du lottar ut en kjol. Jag tänkte inte så långt att det kanske verkade som om det OCKSÅ var en del i utmaningen, att man var tvungen att ge bort något. Jag hoppas att du kan gå vidare ändå, trots trasslet med undertråden. Jag vill gärna se mer vackra saker.

Kram Bea

Jenny sa...

Tack för snälla kommentarer :-) Klänningen har redan använts flitigt...


Bea: så roligt!! Jag mailar dig. Den här utmaningen var precis vad jag behövde - jag har flera syprojekt på G. Ikväll har det klippts tyger på löpande band.
Bilderna får du såklart gärna låna.