Om Kajsa Kavat

Jag tycker om att klä mina barn i funktionella tåliga kläder som inte begränsar i leken. Dessutom gillar jag unika hemsydda plagg med själ. När det gäller barnkläder gillar jag bland annat retro och unisex.
Jag försöker att bidra det lilla jag kan till miljön (tygfrabrikanterna är tyvärr rigtiga bovar i detta sammanhang), vilket innebär att jag till stor del använder mig av 'gamla' tyger, tex ett urtvättat påslakan kan bli till en söt sommarklänning, och en urväxt vuxentröja kan bli ett par mysbrallor med mudd. Jag är stamkund hos diverse 2-hands affärer. Velour (plysch), samt trikå, är dock svårt att få tag på i andra hand, och jag ska också erkänna att jag tycker ganska bra om 'nya' tygaffärer, så lite nytt blir det minsann också.
Emballaget går också i återvinningens namn, istället för att packa i nyproducerade påsar och brev från posten, återanvänder jag diverse emballage som de flesta människor ändå har hemma.
Jag tvättar och torktumlar (på 40 grader), alla tyger innan jag syr i dem, både för att tyget ska krympa som det ska, men också för att tvätta bort de värsta kemikalierna från tygerna.

07 maj 2008

Livebilder och en anorak.

Jag upptäckte med ve och fasa att det är över 2 veckor sedan den här bloggen blev uppdaterad. Min kreativa ådra ligger på is just nu :-(
Men jag har ett par livebilkder jag kan visa - samt en anorak som jag inte bloggat om ännu.

Det senaste sydda alstret - passar perfekt som ni ser!

Den här tunikan blev jag faktiskt ännu mer nöjd med, när jag såg den på!

En anorak i bävernylon, hade jag tänkt att sonen skulle ha som övergångsjacka, men sommaren kom ju med ett brak här nere i Skåne, så den är ännu oanvänd.
Mönstret är eget, ihopknåpat av lite olika mönsterdelar, och mått av redan befintliga plagg i garderoben. Hättan är fodrad med ett tunt trikåtyg, annars är jackan ofodrad.

3 kommentarer:

OttoPippi sa...

Kläderna blev verkligen jättefina på! och vad duktig du är som kan knåpa ihop en ehl anorak sådär utan mönster och allt! Den var jättetuff. Kanske kan användas lite kyligare sommarkvällar? :-)

Jes sa...

live ilderna va ju kanonfina, kläderna blev verkligen fina på. Orange och turkos är så fint tillsammans. Skickligt att kuna knåpa ihop en anorak.

Anonym sa...

Fint, fint, fint och så dottern förstås - hon är också fin. Ja, nån anorak behövs ju inte just nu här i Skåne, men kanske till sommaren om den blir som förra året (fast det vill vi ju inte!).