Om Kajsa Kavat

Jag tycker om att klä mina barn i funktionella tåliga kläder som inte begränsar i leken. Dessutom gillar jag unika hemsydda plagg med själ. När det gäller barnkläder gillar jag bland annat retro och unisex.
Jag försöker att bidra det lilla jag kan till miljön (tygfrabrikanterna är tyvärr rigtiga bovar i detta sammanhang), vilket innebär att jag till stor del använder mig av 'gamla' tyger, tex ett urtvättat påslakan kan bli till en söt sommarklänning, och en urväxt vuxentröja kan bli ett par mysbrallor med mudd. Jag är stamkund hos diverse 2-hands affärer. Velour (plysch), samt trikå, är dock svårt att få tag på i andra hand, och jag ska också erkänna att jag tycker ganska bra om 'nya' tygaffärer, så lite nytt blir det minsann också.
Emballaget går också i återvinningens namn, istället för att packa i nyproducerade påsar och brev från posten, återanvänder jag diverse emballage som de flesta människor ändå har hemma.
Jag tvättar och torktumlar (på 40 grader), alla tyger innan jag syr i dem, både för att tyget ska krympa som det ska, men också för att tvätta bort de värsta kemikalierna från tygerna.

30 december 2007

Rena rama julafton...

Den här vackra synen mötte mig när jag ankom till det vackra Hälsingland. Hur kan man annat än att komma i julstämning då? Vi har haft turen att vara på ett av de få ställen som har haft vit jul i år. Men nu är jag tillbaka i ett blåsigt och grått Skåne igen med ny sy-energi, och en massa tyger i bagaget.

Tygjulafton 1:
Min underbara farmor har ett stort linneskåp där de flesta av tygerna har legat orörda de senaste många åren. Jag letade fram en stor hög härliga påslakan, dukar och tyger som följde med mig hem. Det kliar verkligen i fingrarna på mig nu. Jag har tusen idéer till alla dessa metrar. Det enda hindret är ju just symaskinen som först blir klar om ett par veckor. Jag får väl rita mönster och klippa ut så länge.

Tygjulafton 2:
Det låg en avi och väntade på mig när jag kom hem från julfirandet, och det var detta underbara kanintyg. Jenny på jnydesign har gjort ett nytryck av ett gammalt retrotyg, och jag fick nys om detta genom sytrådenfamiljeliv, och beställde genast ett antal meter. Kvaliteten är så underbar - precis så kraftig som jag hade hoppats på. Det påminner väldigt mycket om e-slöjds tyger. Jenny har gjort ett jättearbete genom att stå för det hela, samt klippt rätt antal metrar för att skickas till de rätta adresserna. Om någon skulle vara intresserad av tyget tror jag att det fortfarande finns att beställa genom Jenny, men jag kan inte lova att det inte tagit slut.
.
Ha en skön nyårshelg och låt oss alla få ett Gott Sytt År 2008.




Inga kommentarer: