Om Kajsa Kavat

Jag tycker om att klä mina barn i funktionella tåliga kläder som inte begränsar i leken. Dessutom gillar jag unika hemsydda plagg med själ. När det gäller barnkläder gillar jag bland annat retro och unisex.
Jag försöker att bidra det lilla jag kan till miljön (tygfrabrikanterna är tyvärr rigtiga bovar i detta sammanhang), vilket innebär att jag till stor del använder mig av 'gamla' tyger, tex ett urtvättat påslakan kan bli till en söt sommarklänning, och en urväxt vuxentröja kan bli ett par mysbrallor med mudd. Jag är stamkund hos diverse 2-hands affärer. Velour (plysch), samt trikå, är dock svårt att få tag på i andra hand, och jag ska också erkänna att jag tycker ganska bra om 'nya' tygaffärer, så lite nytt blir det minsann också.
Emballaget går också i återvinningens namn, istället för att packa i nyproducerade påsar och brev från posten, återanvänder jag diverse emballage som de flesta människor ändå har hemma.
Jag tvättar och torktumlar (på 40 grader), alla tyger innan jag syr i dem, både för att tyget ska krympa som det ska, men också för att tvätta bort de värsta kemikalierna från tygerna.

19 november 2007

Åh denna hemlis

Det står stilla i många sybloggar nuförtiden... (min bl.a). Alla har väl fullt upp med hemlisprojektet kan jag tänka mig. Jag är förvånad över hur mycket tid jag ägnar åt min hemlis - dock bara i tankarna än så länge. I tygaffären funderar jag febrilt på om min hemliga vän skulle gilla tyg A eller tyg B bäst, och vilka slags band och tillbehör skulle hon sätta mest pris på?! I andra affärer kan jag fundera på vad som skulle passa som personlig gåva till henne samt vilka smaker och upplevelser hon gillar bäst. Hon finns med mig i bakhuvudet hela tiden.
Angående det sydda projektet så har jag en ganska klar idé, men har inte börjat på det ännu. Men 3 saker till paketet är klara och ligger i tryggt förvar här hemma. Det är ju ingen panik med tiden ännu. Maken jobbar massor fram till första december, så jag får väl nöja mig med egentid framför symaskinen efter barnen har lagt sig vid 20.00.
På G är annars 10 hakklappar, ett gäng byxor (muddisar och hängselbyxor), samt några beställningsvaror. Jag ska också bestämma med tjejen på Öppna Förskolan en dag jag kan komma och visa mina grejjor, och förhoppningsvis sälja lite.
Sydde ett par väldigt lättsydda byxor häromdagen som jag inte har haft möjlighet att fotografera ännu, ett par thai/fiskar-byxor i str 6-12 mdr ca. Jag blev inspirerad av Granits nya kollektion av myskläder till barn.
Jag har själv ett par väldigt slitna fiskarbyxor som jag älskar att ha som hemmabrallor. Jag älskar för övrigt konceptet hemmakläder, och kan inte ha jeans på i 10 minuter efter jag har kommit hem. Jag har fortfarande mina gamla grå velourmammamuddisar från jag var gravid med min son för snart 5 år sedan, men de är så sköna. Efter jul när jag får lite mer tid kanske jag ska belöna mig med ett par nya hemsydda. Ska bara hitta en velour med en härlig färg först. Maken är ganska trött på att ständigt se sin fru som en grå hemmagående mus dag ut och dag in ;-)

Inga kommentarer: