Om Kajsa Kavat

Jag tycker om att klä mina barn i funktionella tåliga kläder som inte begränsar i leken. Dessutom gillar jag unika hemsydda plagg med själ. När det gäller barnkläder gillar jag bland annat retro och unisex.
Jag försöker att bidra det lilla jag kan till miljön (tygfrabrikanterna är tyvärr rigtiga bovar i detta sammanhang), vilket innebär att jag till stor del använder mig av 'gamla' tyger, tex ett urtvättat påslakan kan bli till en söt sommarklänning, och en urväxt vuxentröja kan bli ett par mysbrallor med mudd. Jag är stamkund hos diverse 2-hands affärer. Velour (plysch), samt trikå, är dock svårt att få tag på i andra hand, och jag ska också erkänna att jag tycker ganska bra om 'nya' tygaffärer, så lite nytt blir det minsann också.
Emballaget går också i återvinningens namn, istället för att packa i nyproducerade påsar och brev från posten, återanvänder jag diverse emballage som de flesta människor ändå har hemma.
Jag tvättar och torktumlar (på 40 grader), alla tyger innan jag syr i dem, både för att tyget ska krympa som det ska, men också för att tvätta bort de värsta kemikalierna från tygerna.

14 november 2007

Nu har jag fått min hemlis...

Detta är så spännande... jag har fått en mail med min hemliga väns adress, så jag har suttit och lusläst hennes syblogg, och speciellt svaren på hemlisfrågorna. Jag hade huvudet fullt av idéer för ett par dagar sedan - och nu står det bara still. Men efter ett par dagars funderande dyker det säkert upp någon bra idé. Temat jul passar mig fint - det känns som om det finns oändliga möjligheter inom detta tema.

Till dig som har mig som hemlig vän vill jag tillägga att jag älskar julen. Inte så att jag pyntar upp överdrivet mycket - lagom är ju bäst - men jag älskar julen för dess budskap och att vara tillsammans med hela familjen samt alla vännerna. Hela december månad brukar jag gå runt med ett litet leende på läpparna och pyssla. Speciellt i år när jag är mammaledig och är hemma varje dag ska här bakas, dekoreras, klippas och klistras tillsammans med barnen. Jag har min speciella julskiva som jag hör månaden igenom - och jag får så lov att erkänna att när vi kommer till mellandagarna är jag ganska så nöjd och redo att plocka ner julen i lådor och upp på vinden igen. Jag har lite svårt att bestämma mig för om jag bäst tycker om tomtar eller änglar... Men en gissning är att det nog flyttar in lite flera tomtar än änglar här i december :-)

Inga kommentarer: