Om Kajsa Kavat

Jag tycker om att klä mina barn i funktionella tåliga kläder som inte begränsar i leken. Dessutom gillar jag unika hemsydda plagg med själ. När det gäller barnkläder gillar jag bland annat retro och unisex.
Jag försöker att bidra det lilla jag kan till miljön (tygfrabrikanterna är tyvärr rigtiga bovar i detta sammanhang), vilket innebär att jag till stor del använder mig av 'gamla' tyger, tex ett urtvättat påslakan kan bli till en söt sommarklänning, och en urväxt vuxentröja kan bli ett par mysbrallor med mudd. Jag är stamkund hos diverse 2-hands affärer. Velour (plysch), samt trikå, är dock svårt att få tag på i andra hand, och jag ska också erkänna att jag tycker ganska bra om 'nya' tygaffärer, så lite nytt blir det minsann också.
Emballaget går också i återvinningens namn, istället för att packa i nyproducerade påsar och brev från posten, återanvänder jag diverse emballage som de flesta människor ändå har hemma.
Jag tvättar och torktumlar (på 40 grader), alla tyger innan jag syr i dem, både för att tyget ska krympa som det ska, men också för att tvätta bort de värsta kemikalierna från tygerna.

15 november 2007

Nytt sytt

För första gången på länge har jag sytt ett vuxenplagg. Jag har en tunika som min syster gillar, så jag provade att rita av den och sydde den i ett tyg som jag har haft liggandes länge utan att veta vad jag kunde sy av det. Tittar man närmare kan man nog hitta en del små skönhetsfel, men i det stora hela blev jag väldigt nöjd - och ännu viktigare, det blev lillasyster också! Den är jättesnygg med en blå eller röd långärmad t-shirt och ett par jeans, och så är den lite lagom julig också. Det fattas dock ett par stora röda knappar på bilden.

De här puttinuttiga muddisarna (ca str 56-62) sydde jag till en liten kille på 10 dagar. Jag känner varken honom eller hans föräldrar, så det var lite nervöst att välja tyg och modell, när jag inte anade något om dem. Men den nyblivna pappan såg väldigt rörd och tacksam ut, och jag ser fram emot att se en bild av den lille modellen i hans nya brallor.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken jättefin tunika! Tyget är super och jag kan tänka mig att modellen också är det. Kanske borde det bli lite fler vuxenkläder - men de tar ju sån tid...

Jenny sa...

Ja det är ju det med tiden - barnkläder är så tacksamt att sy när det går så fort (ja alltså om man syr rätt från början och slipper använda en hel kväll till att sprätta...). Men när resultaten blir så här bra får man ju lust att testa sy lite mer till vuxna också.