Om Kajsa Kavat

Jag tycker om att klä mina barn i funktionella tåliga kläder som inte begränsar i leken. Dessutom gillar jag unika hemsydda plagg med själ. När det gäller barnkläder gillar jag bland annat retro och unisex.
Jag försöker att bidra det lilla jag kan till miljön (tygfrabrikanterna är tyvärr rigtiga bovar i detta sammanhang), vilket innebär att jag till stor del använder mig av 'gamla' tyger, tex ett urtvättat påslakan kan bli till en söt sommarklänning, och en urväxt vuxentröja kan bli ett par mysbrallor med mudd. Jag är stamkund hos diverse 2-hands affärer. Velour (plysch), samt trikå, är dock svårt att få tag på i andra hand, och jag ska också erkänna att jag tycker ganska bra om 'nya' tygaffärer, så lite nytt blir det minsann också.
Emballaget går också i återvinningens namn, istället för att packa i nyproducerade påsar och brev från posten, återanvänder jag diverse emballage som de flesta människor ändå har hemma.
Jag tvättar och torktumlar (på 40 grader), alla tyger innan jag syr i dem, både för att tyget ska krympa som det ska, men också för att tvätta bort de värsta kemikalierna från tygerna.

12 november 2007

Hemlis

Åh vad detta ska bli spännande... för övriga läsare kommer en kort förklaring på vad detta hemlisprojekt är; vi är ett gäng sygalna tjejer (tror iallafall inte det finns någon man bland oss - ännu) som får varsin hemlig vän som vi ska skicka ett hemligt paket till. Paketet har ett visst tema såvitt jag har förstått, men det är visst hemligt än så länge ;-) Fortsättning följer här på bloggen. Men innan vi börjar måste jag svara på lite frågor så att min hemliga vän får ett litet hum om vem jag är och vad jag gillar.

Vilka färger gillar du? Basfärger såsom brunt, grönt, rött och blått använder jag nog mig mest av, men inga färger är förbjudna härhemma. Gillar lite oväntande färgkombinationer.
Har du barn? Hur gammalt/gamla? Kön? 2 härliga ungar. Pojke 4½ år (stl 110), Flicka 8½ mdr (stl 68-74).
Pojk och flickfärger eller unisex? Unisex (men visst har det förekommit ett par rosa prinsessklänningar i dotterns garderob...)
Retro eller inte? RETRO!!!!
Vilka tyger syr du helst i? Velour, diverse secondhand-fynd såsom gamla påslakan och dukar, samt roligt mönstrade bomullstyger. Jag har nyligen upptäckt att det är ganska roligt att sy i trikå, så det kommer nog fler tyger av det framöver.
Är det några tyger du absolut inte gillar? Krossad velour, polyester, kamouflagemönstrat. Sonen har övertalat mig om att dödskallar är ganska häftigt, men absolut inte i för stor mängd.
Syr du helst till barn eller vuxna? Barn.
Syr du helst kläder/inredning/lapptäcke/övrigt? Kläder.
Syr du helst utifrån ett färdigt mönster, beskrivning eller egenkonstruerat? Ca 50/50
Köper du Ottobre, eller någon annan mönster/pysseltidning? Köpte min första Ottobretidning för 2 veckor sedan - men definitivt inte den sista :-)
Hur länge har du sytt? Sedan barnsben - min mamma sydde otroligt mycket, och jag har väl snappat upp ett och annat därifrån. Dessutom har jag en svärmor som är handarbetslärare.
Anser du dig vara nybörjare, avancerad eller mittemellan? Sisådär mittemellan...
Favoritgodis? Svår fråga - det beror på humöret, jag är allätare... men choklad och naturgodis går alltid ner (torkade jordgubbar eller solrosfrön i choklad - mums).
Musiksmak? Allätare här också - Just nu lyssnar jag mycket på Mika, The Ark samt en dansk rappare vid namn Natasha.
Har du någon form för allergi? Livsmedel/djur/material? Lite överkänslig mot nickel.
Annan hobby? Scrapbooking, är roligt att pyssla med på kvällarna om sylusten är borta. Annars tycker jag om att vara ute, jag älskar att göra utflykter (maken blir smått irriterad ibland när vi inte ens kan gå en kort promenad utan att jag absolut ska packa kaffetermos...)
Samlar du på något? Allt - jag är en sparare...
Kaffe eller te? Kaffe - men röda och gröna téer går också an.
Retro eller modernt? (samma sak just nu, kanske) Retro.
Vintage/Romantiskt? Vintage.
Nytt eller doredo? Både och.
Plast eller naturmaterial? Naturmaterial.
Pastell eller färgglatt? Helst inte pasteller...
Syr du bara med vanlig maskin eller har du även overlockmaskin? Bara vanlig än så länge (men jag har skickat brev till tomten om vad jag önskar mig till jul...)

Javäl - det blev ju en smärre uppsats, men det borde ge en ganska bra bild av mig iallafall. Jag ser fram emot att få reda på vem jag får som hemlig vän - jag har massor av idéer i huvudet, men måste ge mig till tåls och se vem jag får...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Det här är din hemlis. Jag funderar för fullt på paketet och undrar just nu vad du har för skostorlek.

Jenny sa...

Oj vad jag blir nyfiken nu... Jag ligger nog ganska stabilt på en storlek 39.

Anonym sa...

Hihi... förmodligen inte det du tror! Men jag har inte bestämt mig riktigt än.