Om Kajsa Kavat

Jag tycker om att klä mina barn i funktionella tåliga kläder som inte begränsar i leken. Dessutom gillar jag unika hemsydda plagg med själ. När det gäller barnkläder gillar jag bland annat retro och unisex.
Jag försöker att bidra det lilla jag kan till miljön (tygfrabrikanterna är tyvärr rigtiga bovar i detta sammanhang), vilket innebär att jag till stor del använder mig av 'gamla' tyger, tex ett urtvättat påslakan kan bli till en söt sommarklänning, och en urväxt vuxentröja kan bli ett par mysbrallor med mudd. Jag är stamkund hos diverse 2-hands affärer. Velour (plysch), samt trikå, är dock svårt att få tag på i andra hand, och jag ska också erkänna att jag tycker ganska bra om 'nya' tygaffärer, så lite nytt blir det minsann också.
Emballaget går också i återvinningens namn, istället för att packa i nyproducerade påsar och brev från posten, återanvänder jag diverse emballage som de flesta människor ändå har hemma.
Jag tvättar och torktumlar (på 40 grader), alla tyger innan jag syr i dem, både för att tyget ska krympa som det ska, men också för att tvätta bort de värsta kemikalierna från tygerna.

11 december 2007

Aaaaaarg!!!

Det kan inte bli mer likt just nu - precis såhär ser jag ut och känner mig idag :-(
Snedluggen, hårfärgen, den röda tröjan (en tillfällighet med den röda tröjan dock) - och framförallt den arga munnen!!
Min symaskin blev knäpp i helgen. Allt ser ut att fungera fint, trådarna är trädda som de ska (tro mig jag har provat minst 50 gånger...), övertråden fiskar upp undertråden som den ska, och nålen flyttar sig som den ska enligt vilken söm jag har inställt. Båda trådarna dras ut liksom som när man syr, och tyget rör sig sakta som det ska - MEN, och nu kommer problemet: trådarna häktas inte fast i varandra, utan läggs bara på varsin sida om tyget, och trillar bort så fort jag tar upp tyget.

Jag har nyss fått symaskinssupport av en hotline, och har jag testat allt han bad mig om, men nix - den vill inte sy.

Det blir nog en tur till verkstaden med den osamarbetsvilliga maskinen. Visst är det väl typiskt att när man äntligen har hittat sin kreativa ådra och känner att man har lite tid - eller iallafall kan ta sig tid, då händer något som gör att man måste tänka i helt andra banor.

Jag kanske ska ta tillfället iakt att pyssla med min andra hobby scrapbooking ett tag istället. Barnens album behöver visst uppdateras snart. Och de kläder som de bägge skulle få i julklapp, får vänta till födelsedagarna i februari och mars istället.
När de invanda mönstren bryts, kan helt nya världar uppstå.

Nej jag måste väl skriva nåt positivt också - negativitet smittar av sig. Någon kommer att få en hemlis snart... och jag är säkert lika spänd som personen i fråga. Jag ser fram emot att bli gissad, så jag kan blogga lite om paketet. Självklart ser jag också fram emot att få mitt eget paket, jag älskar överraskningar! Hoppas bara det hinner fram innan jag åker på jullov med barnen, annars får maken ta emot det så länge.



Jag kan dock framvisa ett par hängselmuddisar i stl 56, till en liten flicka i Holland som fortfarande ligger tryggt i sin mammas mage. Halva byxan är jag nöjd med, men mitt ialltihopa började ju symaskinen trixa - som tur var fick jag låna grannens symaskin, dock av en enklare modell som inte hade de sömmar jag har vant mig till, så slutfinishen kunde ha varit lite bättre. Det blev ett par hoppsan-lösningar för att få byxorna färdiga i tid, beställaren är nämligen på väg ner med dem i skrivande stund.

Den knallrosavelouren kommer från Hilco (första gången jag provar deras velour och den är underbar), jag köpte en bit för att sy ett par nya hemmabrallor till mig själv, och nu känns det så snopet att vandra runt i dassiga grå mysbyxor, när jag vet att den mjuka härliga tygbiten ligger och väntar på att symaskinen ska funka igen.

Snälla tomten förbarma dig över mig - du vet vad jag önskar mig ;-)

1 kommentar:

Pauli sa...

åååhhh vilka fina byxor! Kan se Engla i ett par sånna :) hihi! Tack för kommentaren i min scrapblogg. Jag gick en julkorts kurs på stämpelfabriken men tyckte inte jag lärde mig något nytt förutom hur man Embossar. Jag söker mycket inspiration i scrapträsket och kommer på ett och annat själv. Att stämpla är nästan lättare än Lo´s ibland :) Vilket jag ligger back med något otroligt. GE MIG MINST 40 TIMMAR PÅ ETT DYGN!!!