Om Kajsa Kavat

Jag tycker om att klä mina barn i funktionella tåliga kläder som inte begränsar i leken. Dessutom gillar jag unika hemsydda plagg med själ. När det gäller barnkläder gillar jag bland annat retro och unisex.
Jag försöker att bidra det lilla jag kan till miljön (tygfrabrikanterna är tyvärr rigtiga bovar i detta sammanhang), vilket innebär att jag till stor del använder mig av 'gamla' tyger, tex ett urtvättat påslakan kan bli till en söt sommarklänning, och en urväxt vuxentröja kan bli ett par mysbrallor med mudd. Jag är stamkund hos diverse 2-hands affärer. Velour (plysch), samt trikå, är dock svårt att få tag på i andra hand, och jag ska också erkänna att jag tycker ganska bra om 'nya' tygaffärer, så lite nytt blir det minsann också.
Emballaget går också i återvinningens namn, istället för att packa i nyproducerade påsar och brev från posten, återanvänder jag diverse emballage som de flesta människor ändå har hemma.
Jag tvättar och torktumlar (på 40 grader), alla tyger innan jag syr i dem, både för att tyget ska krympa som det ska, men också för att tvätta bort de värsta kemikalierna från tygerna.

12 december 2007

Glad igen!!

Hur kan man bli annat än glad när man får en massa läckra retrotyger... Tack snälla Måna!! Det kliar verkligen i fingrarna på mig nu, och jag grämer mig så över att symaskinen inte vill sy just nu. Men jag har iallafall något att se fram emot. Tid framför symaskinen är väl inte det jag har mest av i juldagarna ändå, så jag hoppas den har hunnit bli fixad och klar, så den är fit-for-fight tillsammans med mig när det nya året börjar med nya tag och många nya sömnadsprojekt.
Annars väntar jag spänt på postbudet varje dag - jag vet ju att det kommer en hemlis någon av dagarna... Jag väntar också spänt på hur mitt hemlispaket har blivit/blir mottaget.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Om du önskar riktigt hårt kanske det kommer idag ;-)

Undrar om man kan önska sig en egen Måna. Tror du det? Tygerna var verkliga fynd.

Kaja sa...

Mums!!

Håller på och offrar trådrullar och tygbitar till den store symaskinsguden för att min maskin inte ska klappa ihop. Den börjar bete sig underligt igen nämligen och jag har MASSOR som bara MÅSTE bli klart innan jul. Några tips?