Om Kajsa Kavat

Jag tycker om att klä mina barn i funktionella tåliga kläder som inte begränsar i leken. Dessutom gillar jag unika hemsydda plagg med själ. När det gäller barnkläder gillar jag bland annat retro och unisex.
Jag försöker att bidra det lilla jag kan till miljön (tygfrabrikanterna är tyvärr rigtiga bovar i detta sammanhang), vilket innebär att jag till stor del använder mig av 'gamla' tyger, tex ett urtvättat påslakan kan bli till en söt sommarklänning, och en urväxt vuxentröja kan bli ett par mysbrallor med mudd. Jag är stamkund hos diverse 2-hands affärer. Velour (plysch), samt trikå, är dock svårt att få tag på i andra hand, och jag ska också erkänna att jag tycker ganska bra om 'nya' tygaffärer, så lite nytt blir det minsann också.
Emballaget går också i återvinningens namn, istället för att packa i nyproducerade påsar och brev från posten, återanvänder jag diverse emballage som de flesta människor ändå har hemma.
Jag tvättar och torktumlar (på 40 grader), alla tyger innan jag syr i dem, både för att tyget ska krympa som det ska, men också för att tvätta bort de värsta kemikalierna från tygerna.

14 december 2007

Jag är avslöjad.

Nu när jag är avslöjad kan jag visa paketet som jag skickade iväg till Doris Daisy.
.
Jag sydde en kjol till dottern. Hoppas den passar - jag har använt min 4-årige son och grannens 2-åriga dotter som modeller och sytt en storlek mittimellan :-)
.
Det ena tyget var ett vävt bomullstyg med änglar på (jag tänkte direkt på min hemliga vän när jag tillfälligt stötte på tyget i en affär), och det andra en tunn trikå med roliga cirklar på.
.
Ett vackert virkat band köpt i en second-hand affär, samt en stryk-på-ängel från stoff och stil, passade bra som tillbehör tyckte jag efter att ha lusläst Doris Daisys blogg.
.
En god mörk choklad att mumsa på i vintermörkret, en liten gör-det-själv-ängel samt några stämplar med ängelmotiv avslutade min gåva.
.
Det var ju inget av detta direkt som avslöjade mig, eftersom jag har försökt ta mer utgångspunkt i Doris Daisys blogg än min egen. Därför scrappade jag ett kort där jag skrev lite om gåvan och hoppades att det kunde vara en ledtråd, eftersom jag har skrivit i mina hemlis-svar att min övriga hobby är scrapbooking. Jag avslöjade mig själv genom en namnlapp i ett litet kuvert på baksidan av kortet.
.
Du kan läsa vad Doris Daisy tyckte, samt se fler bilder här.

Kjolen i sin helhet.

5 kommentarer:

DORIS DAISY sa...

ack så mycket! elt perfekt, jag är jätteglad! Och kjolen passar bra!

DORIS DAISY sa...

T och H försvann. Jag lovar jag har världens knäppaste tangentbord....

Jes sa...

Vilket kanonpaket du har skickat!!! Jättefina kläder.

Jenny sa...

Tack. :-)

Anonym sa...

Vad söt kjolen var!