Om Kajsa Kavat

Jag tycker om att klä mina barn i funktionella tåliga kläder som inte begränsar i leken. Dessutom gillar jag unika hemsydda plagg med själ. När det gäller barnkläder gillar jag bland annat retro och unisex.
Jag försöker att bidra det lilla jag kan till miljön (tygfrabrikanterna är tyvärr rigtiga bovar i detta sammanhang), vilket innebär att jag till stor del använder mig av 'gamla' tyger, tex ett urtvättat påslakan kan bli till en söt sommarklänning, och en urväxt vuxentröja kan bli ett par mysbrallor med mudd. Jag är stamkund hos diverse 2-hands affärer. Velour (plysch), samt trikå, är dock svårt att få tag på i andra hand, och jag ska också erkänna att jag tycker ganska bra om 'nya' tygaffärer, så lite nytt blir det minsann också.
Emballaget går också i återvinningens namn, istället för att packa i nyproducerade påsar och brev från posten, återanvänder jag diverse emballage som de flesta människor ändå har hemma.
Jag tvättar och torktumlar (på 40 grader), alla tyger innan jag syr i dem, både för att tyget ska krympa som det ska, men också för att tvätta bort de värsta kemikalierna från tygerna.

07 december 2007

Färdig hemlis och mössor i massor.

Min hemlis är klar... men pga av dotterns magsjuka så vet jag inte när den kan bli ivägskickad. Men föresten så har jag heller inte lust att avslöja exakt när jag postar det, för då kan ju vedkommande lätt lista ut vem som har skickat, om det dyker upp i dennes postlåda dagen efter... Kanske jag redan har postat det *ha ha*. Lite mystiskt ska det vara. Det är ju en hemlis. Jag är dock mycket nöjd, och glad för att jag är färdig med paketet.

I väntan på IDOL-avslöjandet - ja jag har fastnat för det där även fast jag svurit att aldrig någonsin följa med i sådanna program, men första gången jag hörde Amandas röst var jag såld... - nog om det, jag tänkte utnyttja tiden att sy lite på en beställning, och kanske lite kläder till de egna barnen också... med de senaste dagarnas magsjuka hinner jag inte med att tvätta, och för första gången i min dotters liv tycker jag faktiskt att hon har för lite kläder :-)


Här är två beställda mössor och ett par vantar. Vantarna är specialbeställda att vara med tumme, lillfinger samt resterande fingrar. Efter lite (läs mycket) knåp fick jag till det ganska bra tycker jag själv. Den nya ägarinnan har dock inte provat dem ännu, så jag ser spänt fram emot om de passar. De är sydda i dubbel trikå, och hennes matchande mössa i samma tyg är fodrad med svart fleece. Storebrorens mössa med en dinousaurus på, har fleecen ytterst och är fodrad med trikåtyget, bägge mössor har fått en muddkant nedtill, för att få bättre passform på huvudet. Nu är det bara fingervantar till killen som fattas. Det kommer under veckans gång.


Här leker min son provdocka (han är inne i en fas då han inte kan se normal ut på bild - utan han ska vara COOL). Mössan blev jättebra och det blir nog en sådan till honom också innan vi åker norrut till minusgrader.

Inga kommentarer: