Om Kajsa Kavat

Jag tycker om att klä mina barn i funktionella tåliga kläder som inte begränsar i leken. Dessutom gillar jag unika hemsydda plagg med själ. När det gäller barnkläder gillar jag bland annat retro och unisex.
Jag försöker att bidra det lilla jag kan till miljön (tygfrabrikanterna är tyvärr rigtiga bovar i detta sammanhang), vilket innebär att jag till stor del använder mig av 'gamla' tyger, tex ett urtvättat påslakan kan bli till en söt sommarklänning, och en urväxt vuxentröja kan bli ett par mysbrallor med mudd. Jag är stamkund hos diverse 2-hands affärer. Velour (plysch), samt trikå, är dock svårt att få tag på i andra hand, och jag ska också erkänna att jag tycker ganska bra om 'nya' tygaffärer, så lite nytt blir det minsann också.
Emballaget går också i återvinningens namn, istället för att packa i nyproducerade påsar och brev från posten, återanvänder jag diverse emballage som de flesta människor ändå har hemma.
Jag tvättar och torktumlar (på 40 grader), alla tyger innan jag syr i dem, både för att tyget ska krympa som det ska, men också för att tvätta bort de värsta kemikalierna från tygerna.

21 april 2008

1-årspresent.

Sådär jättemycket sytt har det inte blivit de senaste veckorna. Jobbstart efterföljt av halsfluss höll på att ta kål på mig, men jag börjar så smått komma in i alla nya rutiner, och har lite mer energi om kvällarna igen. Jag har lite halvfärdiga projekt som kommer att avslutas inom kort, och så börjar nya idéer så smått dyka upp i mitt huvud.
.
Ett set kanintröja med matchande velourshorts sydde jag som snabbast en kväll förra veckan. Till en liten kille A som nyss har fyllt 1 år. Jag har sytt det i str 86 och hoppas det komer att passa till sommaren. Bägge mönster är ihopknåpade både av omgjorda mönster och befintliga plagg i garderoben. Jag tyckte det kändes så fräscht med vit mudd till. Kanintyget kan ju kombineras på otaliga sätt :-)

1 kommentar:

Anonym sa...

Min första tanke när jag såg kaninsetet var : Så fräscht det blev med vitt till. Sedan upptäckte jag att du tyckte precis likadant. =) Jättegulligt set!
/June på www.junebacken.se