Om Kajsa Kavat

Jag tycker om att klä mina barn i funktionella tåliga kläder som inte begränsar i leken. Dessutom gillar jag unika hemsydda plagg med själ. När det gäller barnkläder gillar jag bland annat retro och unisex.
Jag försöker att bidra det lilla jag kan till miljön (tygfrabrikanterna är tyvärr rigtiga bovar i detta sammanhang), vilket innebär att jag till stor del använder mig av 'gamla' tyger, tex ett urtvättat påslakan kan bli till en söt sommarklänning, och en urväxt vuxentröja kan bli ett par mysbrallor med mudd. Jag är stamkund hos diverse 2-hands affärer. Velour (plysch), samt trikå, är dock svårt att få tag på i andra hand, och jag ska också erkänna att jag tycker ganska bra om 'nya' tygaffärer, så lite nytt blir det minsann också.
Emballaget går också i återvinningens namn, istället för att packa i nyproducerade påsar och brev från posten, återanvänder jag diverse emballage som de flesta människor ändå har hemma.
Jag tvättar och torktumlar (på 40 grader), alla tyger innan jag syr i dem, både för att tyget ska krympa som det ska, men också för att tvätta bort de värsta kemikalierna från tygerna.

07 april 2008

Fjärilar på villovägar.

Jag köpte ju en del ljusa enfärgade e-slöjdstyger på symässan, och det var för att jag ville testa om jag kunde trycka mina egna mönster. Jag har några småburkar med tygfärg från Panduro Hobby, samt några olika stämplar i skumgummi. Jag har mest använt dem till scrapbooking, men nu fick iallafall en stämpel nytt liv igen. Jag fick jättebra resultat på min lilla provtygbit, så jag gick igång med klänningens framstycke med detsamma. Lite färg på stämpeln och så bara dutta på. Det tar ju såklart lite tid eftersom man bara kan göra en åt gången, men det var det värt tycker jag. Tyget torkade över natten, och sedan strök jag några minuter för att fixera färgen, sedan var det bara att sy ihop som vanligt.
Klänningens mönster är ihopknåpat efter en t-hirt i str 80, som jag bara har förlängt i en A-form. Ärmar i nästan samma färg som trycket, samt muddar i en tredje färg.


På baksidan endast ett fåtal fjärilar på villovägar från sin flock. Det kändes för mycket att trycka mönstret bak också. Lite rörigt på något vis.
Jag blev så supernöjd med denna klänning - både trycket, mönstret och färgvalet. Det blev 3 helt nya saker i samma upplevelse - nästan som ett kinderägg :-) Det är bara namnlappen som kanske inte helt passar in - men å andra sidan så vill jag hellre se namnlappen tydligt, än att den bara smälter in i resten av tygerna.


10 kommentarer:

[ LiEmEl ] sa...

guuud så fin den blev, jag själv ska se om jag kan ge mej på o göra lite tygtryck igen ja me.... gjorde häromveckan men nu ska vi se om tvillingarna vill vara snälla, ä själv me dom ikväll =) men vill ju så gärna trycka ju nu när jag har idéer.
men denna söta klänning blev bedårande sö. stod o håll i denna stämpel häromdan =)
men köpte den inte- ångrar jag kanske lite nu.

Jes sa...

Underbar klänning, måste oxå köpa färg hos panduro och testa att trycka egna mönster. Jättefin färgkombination.

Mimmi sa...

Oj, oj, oj! Den var ju grym och jag bara älskar de fjärilarna som har "irrat" sig bort till baksidan. Nu bara jag MÅSTE testa att trycka jag också (vet inte hur många gånger jag har skrivit det i bloggkommentarer) för jag har ju färg liggande i skåpet sedan i höstas.

Än en gång - ursnygg!!!!!!

Kaja sa...

Kanonfint! Jag köpte en tröja i vitt-rosa-aprikos på POP häromdagen och dottern var så fin i den. Så, jag funderade på hur jag skulle kunna göra något i samma färgställning med det som finns i tyggarderoben.

Jättefint! Nu vill jag också trycka på trikå!!

elska sa...

Jättefint!
Jag blir med sugen på att trycka själv. :-)

Anonym sa...

Håler med de andra kommentarerna - det har blivit så fint! Härlig färgkombination och vårligt med fjärilstrycket.

Hiskon sa...

Gud vad fint!!! Vad duktig du är!!!

Pauli sa...

wow vad fiiint! AVIS som attans! Den kommer vara fin på lilla kajsa!

Thea sa...

Oj!!! Jättefint! Det verkar ju bli så himla snyggt att trycka själv, men jag har itne riktigt lyckats. Jättesnygg färgkombination du valde och gulligt med fjärilarna!

Thea sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.