Om Kajsa Kavat

Jag tycker om att klä mina barn i funktionella tåliga kläder som inte begränsar i leken. Dessutom gillar jag unika hemsydda plagg med själ. När det gäller barnkläder gillar jag bland annat retro och unisex.
Jag försöker att bidra det lilla jag kan till miljön (tygfrabrikanterna är tyvärr rigtiga bovar i detta sammanhang), vilket innebär att jag till stor del använder mig av 'gamla' tyger, tex ett urtvättat påslakan kan bli till en söt sommarklänning, och en urväxt vuxentröja kan bli ett par mysbrallor med mudd. Jag är stamkund hos diverse 2-hands affärer. Velour (plysch), samt trikå, är dock svårt att få tag på i andra hand, och jag ska också erkänna att jag tycker ganska bra om 'nya' tygaffärer, så lite nytt blir det minsann också.
Emballaget går också i återvinningens namn, istället för att packa i nyproducerade påsar och brev från posten, återanvänder jag diverse emballage som de flesta människor ändå har hemma.
Jag tvättar och torktumlar (på 40 grader), alla tyger innan jag syr i dem, både för att tyget ska krympa som det ska, men också för att tvätta bort de värsta kemikalierna från tygerna.

13 april 2008

Ugglor på mossen.

Samma dag som jag började jobba landade de här fina ugglorna i postlådan. Jag har beställt dem från Jofotex, som normalt inte har internethandel, men som tydligen har helt suverän service. De har tryckt upp uggletyget i röd, blå och brun, 200 meter vardera, så det var först till kvarn som gällde, och jag kunde inte få mig själv att missa detta härliga erbjudande.

De första dagarna orkade jag knappt titta på dom - det är jobbigare att börja jobba än vad jag hade föreställt mig. Och det har ju inte gjort saken bättre att jag hann bli smittad med halsfluss innan första veckan var slut...
Här i helgen har de dock blivit tvättade och väl omhändertagna, och har flyttat in på en hylla i mitt hobbyrum.
Något litet måste jag ju bara hinna sy här i helgen, av detta underbara tyg. Kvaliteten kan liknas vid kanintyget tycker jag. Jättefin kraftig trikå. Med dundrande huvudvärk och feberglansiga ögon fixade jag ihop det här mönstret som faktiskt blev mycket bättre än vad jag hade föreställt mig. Jag utgick faktiskt från Gekko-linnet i senaste hemlispaketet, och förlängde i en snäv A-form. Som kantband använde jag det randiga tyget som är exakt färgmatchning till ugglorna.

Hur fin som helst. Den snäva modellen blev jättesnygg tycker jag. Den blir nog lite kort som klänning till sommaren, men med ett par randiga leggings i samma tyg som kantbandet, blir det en piffig sommar-outfit.

8 kommentarer:

LinSar sa...

Den blev ju jättefin!Fin modell.Tösen verkar tycka om den

Anonym sa...

Vilken fin modell! Både klänningen och barnet alltså. :-)

Vindling sa...

Jättehärlig klänning. Jag har ännu inte bestämt mig för vad jag ska göra av mina ugglor.

elska sa...

Jättesnygg!

Solveig Lövendahl sa...

Jättefin! Modellen satt ju perfekt på modellen.

Thea sa...

Jättejättefin! Å vad bra det tyget passade till en sån klänning! Och så fin din lilla tjej blev i sin nya outfit!

Naíma´s sa...

Jättefint! Både flickan och klänningen:)

Jes sa...

Kan bara instämma, ugglorna passade verkligen till den kllännings modellen!!! Tösen blev supersöt i sin klänning. Snyggt med det randiga tyget som kantning.