Om Kajsa Kavat

Jag tycker om att klä mina barn i funktionella tåliga kläder som inte begränsar i leken. Dessutom gillar jag unika hemsydda plagg med själ. När det gäller barnkläder gillar jag bland annat retro och unisex.
Jag försöker att bidra det lilla jag kan till miljön (tygfrabrikanterna är tyvärr rigtiga bovar i detta sammanhang), vilket innebär att jag till stor del använder mig av 'gamla' tyger, tex ett urtvättat påslakan kan bli till en söt sommarklänning, och en urväxt vuxentröja kan bli ett par mysbrallor med mudd. Jag är stamkund hos diverse 2-hands affärer. Velour (plysch), samt trikå, är dock svårt att få tag på i andra hand, och jag ska också erkänna att jag tycker ganska bra om 'nya' tygaffärer, så lite nytt blir det minsann också.
Emballaget går också i återvinningens namn, istället för att packa i nyproducerade påsar och brev från posten, återanvänder jag diverse emballage som de flesta människor ändå har hemma.
Jag tvättar och torktumlar (på 40 grader), alla tyger innan jag syr i dem, både för att tyget ska krympa som det ska, men också för att tvätta bort de värsta kemikalierna från tygerna.

04 april 2008

Avslöjad

Här är hemlispaketet jag skickade till Yrväder. Först höll jag på att gå i panik över att få en hemlis utan barn - jag är så inställd på att sy barnkläder att jag visste varken ut eller in, men så när jag testade att sy en omlottkjol till mig själv (inlägg kommer senare) blev jag så nöjd och kände att det ville jag också göra till min hemlis. En strandkjol passade ju också helt perfekt till bad-temat. De sista tryckknapparna fick hon med i en påse, så hon kunde anpassa knäppningen efter sina egna mått.
.
Två tyger i retro stil bägge två. Ett grönmönstrat manchester från stoff och stil, samt ett ljust orangeblommigt tyg som jag inte minns var det kommer ifrån.
.
Dragkedja och knappar - alltid användbart efter min mening.
.
2 godispåsar med vingummi - alltid användbart efter min mening ;-)
.
Och till sist en häftig retrobok, med sömnadsidéer.

1 kommentar:

Cecilia sa...

Jättefint paket, synd att det missade min brevlåda :D

Din kjol är jättehärlig verkligen.