Om Kajsa Kavat

Jag tycker om att klä mina barn i funktionella tåliga kläder som inte begränsar i leken. Dessutom gillar jag unika hemsydda plagg med själ. När det gäller barnkläder gillar jag bland annat retro och unisex.
Jag försöker att bidra det lilla jag kan till miljön (tygfrabrikanterna är tyvärr rigtiga bovar i detta sammanhang), vilket innebär att jag till stor del använder mig av 'gamla' tyger, tex ett urtvättat påslakan kan bli till en söt sommarklänning, och en urväxt vuxentröja kan bli ett par mysbrallor med mudd. Jag är stamkund hos diverse 2-hands affärer. Velour (plysch), samt trikå, är dock svårt att få tag på i andra hand, och jag ska också erkänna att jag tycker ganska bra om 'nya' tygaffärer, så lite nytt blir det minsann också.
Emballaget går också i återvinningens namn, istället för att packa i nyproducerade påsar och brev från posten, återanvänder jag diverse emballage som de flesta människor ändå har hemma.
Jag tvättar och torktumlar (på 40 grader), alla tyger innan jag syr i dem, både för att tyget ska krympa som det ska, men också för att tvätta bort de värsta kemikalierna från tygerna.

07 april 2008

Dagen D

Dagen med stort D närmar sig med stormsteg. Idag har varit min sista mammalediga dag (för den här gången...), och imorgon väntar allvaret igen. Jag ser verkligen fram emot ett nytt spännande arbete med härliga arbetskamrater, att komma ut och prata med vuxna människor varje dag, men samtidigt känner jag ångest över att släppa taget här hemma. Mest konstigt är förstås som förskolelärare att lämna bort sina egna barn för att åka och 'passa' andras...
Var sak har sin tid - och nu ska jag in i nya rutiner, för att få den praktiska vardagen till att fungera. Min syning tar kanske en liten ofrivillig paus - eller kanske inte - det beror på hur trött jag kommer att vara nu på kvällarna, men samtidigt så vet jag ju att det är meditation för mig att sitta vid symaskinen - det är då jag laddar batterierna.
So long på ett tag - vi ses förhoppningsvis snart igen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hoppas du haft det bra på jobbet idag!

Hiskon sa...

Lycka till! Vad spännande! Och skönt antar jag du tycker :-)