Om Kajsa Kavat

Jag tycker om att klä mina barn i funktionella tåliga kläder som inte begränsar i leken. Dessutom gillar jag unika hemsydda plagg med själ. När det gäller barnkläder gillar jag bland annat retro och unisex.
Jag försöker att bidra det lilla jag kan till miljön (tygfrabrikanterna är tyvärr rigtiga bovar i detta sammanhang), vilket innebär att jag till stor del använder mig av 'gamla' tyger, tex ett urtvättat påslakan kan bli till en söt sommarklänning, och en urväxt vuxentröja kan bli ett par mysbrallor med mudd. Jag är stamkund hos diverse 2-hands affärer. Velour (plysch), samt trikå, är dock svårt att få tag på i andra hand, och jag ska också erkänna att jag tycker ganska bra om 'nya' tygaffärer, så lite nytt blir det minsann också.
Emballaget går också i återvinningens namn, istället för att packa i nyproducerade påsar och brev från posten, återanvänder jag diverse emballage som de flesta människor ändå har hemma.
Jag tvättar och torktumlar (på 40 grader), alla tyger innan jag syr i dem, både för att tyget ska krympa som det ska, men också för att tvätta bort de värsta kemikalierna från tygerna.

07 april 2008

Syfestival i Malmö

Förväntningarna var stora inför syfestivalen i helgen. Men efter en snabb runda där inne, var jag mycket nöjd över att jag inte hade köpt en 2-dagarsbiljett. Där var 1000-tals lapptäckstyger, i montrar åt viket håll man än såg, men det hade ju inte jag något intresse i. E-slöjds monter spottade jag dock ganska snabbt och tillbringade en bra stund innan jag kunde bestämma mig. Jag köpte ett gäng stuvar och tyger i blandade vårfärger. Jag tänkte att jag skulle förnya mig lite, och testa några färger som man kanske inte brukar förknippa med mig. Det har varit mycket grönt i blogen på sistone :-)


Det här überhäftiga tyget kunde jag inte heller motstå. John Deere traktorer till min 5-årige son - need I say more?! Ja och så blev det en liten påse med tillbehör i form av tryckknappar och symaskinsnålar etc. Precis när jag stod och funderade på om jag skulle åka hem, fick jag en sms av Carolina. Så vi satte oss och tog en fika och pratade lite. Samtalet kom såklart in på symaskiner, och jag blev lite klokare på täcksömsmaskiner. En väldigt jobbig försäljare hos Pfaff gav mig ett mycket bra erbjdande på en Coverlock. Om jag bytte in min Hobbylock 4842 och lade 2000:- i mellanskillnad kunde jag få en Coverlock 4862.
Värsta dilemmat... hem och fundera på saken och surfa runt och undersöka.
Happy Hippo ringde mig, hon har just denna maskin och är mycket nöjd, och det gjorde ju inte saken bättre att få reda på att det verkligen är en bra maskin, och att den är lätt att byta mellan overlock och täcksöm...
Jag kom fram till att det var ett mycket bra erbjudande, MEN (som Tony Irving säger), tycker jag ändå att 2000:- för en enda söm är lite i överkanten. Jag har ju ganska många dekorationssömmar på min vanliga maskin, och nöjer mig med den ett tag framöver. Nu när jag börjar jobba och tjäna 'vuxenpengar' igen har jag något att spara ihop till, och kanske man kan ha tur att hitta en bättre begagnad. För jag har kommit fram till att jag har plats, och vill nog hellre prioritera en coverlock utöver min vanliga symaskin och overlocken.

1 kommentar:

Carolina sa...

Men så klok du är! 2000 kr för en söm som kanske inte är livsnödvändig...
Jag har börjat fundera på att beställa Pfaffen från England, men då skulle det ju bli 11000 kr för en söm ;)