Om Kajsa Kavat

Jag tycker om att klä mina barn i funktionella tåliga kläder som inte begränsar i leken. Dessutom gillar jag unika hemsydda plagg med själ. När det gäller barnkläder gillar jag bland annat retro och unisex.
Jag försöker att bidra det lilla jag kan till miljön (tygfrabrikanterna är tyvärr rigtiga bovar i detta sammanhang), vilket innebär att jag till stor del använder mig av 'gamla' tyger, tex ett urtvättat påslakan kan bli till en söt sommarklänning, och en urväxt vuxentröja kan bli ett par mysbrallor med mudd. Jag är stamkund hos diverse 2-hands affärer. Velour (plysch), samt trikå, är dock svårt att få tag på i andra hand, och jag ska också erkänna att jag tycker ganska bra om 'nya' tygaffärer, så lite nytt blir det minsann också.
Emballaget går också i återvinningens namn, istället för att packa i nyproducerade påsar och brev från posten, återanvänder jag diverse emballage som de flesta människor ändå har hemma.
Jag tvättar och torktumlar (på 40 grader), alla tyger innan jag syr i dem, både för att tyget ska krympa som det ska, men också för att tvätta bort de värsta kemikalierna från tygerna.

13 februari 2008

Alla hjärtans dag med kaniner.

Jag sydde ett par rigtiga retrohängselbyxor till K. Det är makens gamla manchesterbyxor som kom till användning igen, och mönstret kommer från ett par äkta hemsydda 70-talsbyxor som jag kom över för ett par år sedan. Detaljen i kanintyg på bröstlappen fick jag idén till från senaste Ottobre, och hjärtat i kanintyg blev till för att dölja en fläck på tyget :-) Det är resår i benen samt ryggen. Hängslena blev till i ett ganska tunt bomullstyg, efterssom ursprungsbyxan inte räckte till. Jag gjorde tryckknappar i två olika lägen och sydde fast stora orangea knappar för syns skull.

Så här ser den ut bak tillsammans med kanintröjan från föregående inlägg.


Min lilla retrotjej!!

Fin passform bak också.

Inte för att jag brukar fira alla hjärtans dag speciellt (jag visar hellre min kärlek årets övriga 364 dagar istället för denna ynka dag som jag tycker är kommersiellt amerikanskt trams egentligen), men just nu tar jag varje tillfälle i akt att få sy på min nya overlock :-) så det bidde varsitt par matchande kaninkalsonger till maken och sonen som de ska få i paket imorgon (jag är ganska säker på att ingen av dem kommer att kolla här i bloggen innan dess). Jag ritade av två par som redan låg i garderoben, och flyttade runt lite på sömmarna så att de blev lika. Visst blev de söta...

Baksidorna.

11 kommentarer:

Liza sa...

Vilka supersnygga hängselbrallor=) Riktigt retro är dom oxå:) Är det okej om jag snor iden?;) Har precis fått hem mörkbrun manchester från nea:)

Annelie sa...

Gu va fina hängselbrallor! Ser verkligen perfekta ut på!

Jenny sa...

Javisst sno på bara. Roligt när andra gillar det man gör.

Mimmi sa...

Håller med - supersnugga brallor. Jag "hämtar nog inpiration" (=snor ideen) också ;-)

Anonym sa...

Superfina!

Jes sa...

Snygga kallsiper :) ska nog sy ett par till min sambo :)

Jes sa...

Trodde hängselbyxorna va ett eget inlägg men det var de inte, de blev super fina :)

Pauli sa...

duktig du är! Hoppas de blev glada!

Solveig Lövendahl sa...

Verkligen jättefina hängselbyxor! Jag blev också inspirerad och sugen på att göra nåt liknande:)

Anonym sa...

Jättefina byxor! Jag gillar hängselbyxor till barn=) /Elisabeth, rättvisa barn

Thea sa...

Jättetufft med detaljen åp hängelsbyxorna!

Och kallingarna var ju helt toppen! Det måste jag också testa!!