Om Kajsa Kavat

Jag tycker om att klä mina barn i funktionella tåliga kläder som inte begränsar i leken. Dessutom gillar jag unika hemsydda plagg med själ. När det gäller barnkläder gillar jag bland annat retro och unisex.
Jag försöker att bidra det lilla jag kan till miljön (tygfrabrikanterna är tyvärr rigtiga bovar i detta sammanhang), vilket innebär att jag till stor del använder mig av 'gamla' tyger, tex ett urtvättat påslakan kan bli till en söt sommarklänning, och en urväxt vuxentröja kan bli ett par mysbrallor med mudd. Jag är stamkund hos diverse 2-hands affärer. Velour (plysch), samt trikå, är dock svårt att få tag på i andra hand, och jag ska också erkänna att jag tycker ganska bra om 'nya' tygaffärer, så lite nytt blir det minsann också.
Emballaget går också i återvinningens namn, istället för att packa i nyproducerade påsar och brev från posten, återanvänder jag diverse emballage som de flesta människor ändå har hemma.
Jag tvättar och torktumlar (på 40 grader), alla tyger innan jag syr i dem, både för att tyget ska krympa som det ska, men också för att tvätta bort de värsta kemikalierna från tygerna.

17 februari 2008

Dagis-jacka + mössa.

Snart är det dags för lilla K. att börja på dagis (förlåt förskola heter det ju, men dagis ligger så bra i munnen, och på 'mitt' dagis säger vi minsann dagis...). Iallafall så håller jag på att förbereda en massa praktiska saker, såsom en dagis-väska och en massa extrakläder. I helgen kom turen til en praktisk jacka att ha på lekplatsen. Den som har följt med här i bloggen har nog upptäckt att jag är mer till unisex-färger än docksött rosa, men eftersom det var just de tygerna som passade ihop blev det så - och lite rosa har väl ingen dött av. Jag får väl göra ett par överdragsbyxor som är grå eller nåt, så att det bryter av.
.
Jag hittade ett jättesött vaxat bomullstyg i Stoff och Stil, och tänkte att det passade perfekt tillsammans med en bit rosa fleece, samt en rest randig trikå som jag hade hemma. Jag utgick från ett jackmönster från SoS och gjorde små ändringar här och var. Jag overlockade ihop alla delarna, och sydde fast fodret (trikån + fleecen), dock har ärmarna enbart fleece då jag var rädd att det skulle bli för klumpigt. En ny fin storlekslapp pryder jackan invändigt, och namnlappen sitter på vänster framstycke (sett härifrån). Ärmarna blev extra långa så att jag kunde vika upp en bit av fleecen, huvan fick en extra lång spets, samt ryggstycket fick lite rynk mitt på för att få modellen lite mer feminin (som om det rosa inte räckte...). Vissa av raksömmarna som syddes med vanliga maskinen blev lite ojämna, jag har aldrig testat att sy genom så många lager förut, men i det stora hela är jag supernöjd, och tror den blir perfekt i sandlådan på dagis. Och så är det ju bara att torka av den med en fuktig trasa :-)

Mössan är ett eget mönster som jag fick inspiration av en mössa jag en gång sett på ett annat barn. Jag skyndade mig att rita en teckning av den när jag hade den färsk i minnet, och nu har jag äntligen tagit mig samman att testa sy ihop den. Storleken blev helt perfekt i första försöket.

Rosa fleece och samma trikå som i jackan syddes ihop med vanlig raksöm aviga mot aviga, för att få lite råare look. Det långa framstycket fästs med en knapp i pannan, och öronflapparna kan också knäppas ihop under hakan. En liten applikation i form av ett hjärta syddes fast på sidan, i samma tyg som jackan, och så namnlappen mitt bak.

Jag hoppas jag lyckas få en bild av kläderna 'in action' imorgon...

8 kommentarer:

Jes sa...

Jackan & mössan blev superfina. Va jackan svår att sy?

Mimmi sa...

Underbart set!

Jenny sa...

Nej det var förvånansvärt lätt att sy jackan. Den blev färdig på en eftermiddag. Det var bara lite ovant att sy genom så många lager - det har jag aldrig testat förut, men en vårjacka i samma modell kommer säkerligen att sys om någon månad.

LinSar sa...

Jätte snuggt set.Där har du verkligen lyckats.

Thea sa...

Verkligen jättefin jacka! Så duktig du är! Måste fråga hur det funkar med en jacka i vaxat bomullstyg - är det bra? Fast det kanske är sånt vaxat bomullstyg är til för. (Jag har ingen koll!) :-)

Jenny sa...

Thea: tack, det återstår att se hur den funkar i det verkliga dagislivet, men idén verkade bra i mitt huvud innan jag började sy :-) Eftersom det bara är vaxad bomull, så är det ju ganska mjukt, och lätt att röra sig i. Förhoppningsvis så är den också både lite vind och vattenavvisande.
Hon har haft den på några gånger och verkar gilla den, men grannen skrattade efterssom hon har samma tyg på köksbordet :-)

Jessica sa...

hmm, varför finns det ingen prisuppgift på denna fina jacka? eller en liknande? ;)

Fiffiluren sa...

Så fin jackan är, med matchande mössa och sen byxor. Gillar tyget och den spetsiag luvan! :-)