Om Kajsa Kavat

Jag tycker om att klä mina barn i funktionella tåliga kläder som inte begränsar i leken. Dessutom gillar jag unika hemsydda plagg med själ. När det gäller barnkläder gillar jag bland annat retro och unisex.
Jag försöker att bidra det lilla jag kan till miljön (tygfrabrikanterna är tyvärr rigtiga bovar i detta sammanhang), vilket innebär att jag till stor del använder mig av 'gamla' tyger, tex ett urtvättat påslakan kan bli till en söt sommarklänning, och en urväxt vuxentröja kan bli ett par mysbrallor med mudd. Jag är stamkund hos diverse 2-hands affärer. Velour (plysch), samt trikå, är dock svårt att få tag på i andra hand, och jag ska också erkänna att jag tycker ganska bra om 'nya' tygaffärer, så lite nytt blir det minsann också.
Emballaget går också i återvinningens namn, istället för att packa i nyproducerade påsar och brev från posten, återanvänder jag diverse emballage som de flesta människor ändå har hemma.
Jag tvättar och torktumlar (på 40 grader), alla tyger innan jag syr i dem, både för att tyget ska krympa som det ska, men också för att tvätta bort de värsta kemikalierna från tygerna.

09 februari 2008

Första overlockade tröjan.

En kanintröja blev först ut med nya maskinen. Den gröna tröjan från Ej Sikke Lej, ritade jag av mönstret på, och testade sy rullfållar vid ärmslut och midja. Halslinningen ska iallafall sträckas ut lite mer nästa gång, och sys med tvillingsöm istället för vanlig raksöm, annars är jag ganska nöjd. En namnlapp bara så är den klar, och det tog mig endast en halv kväll. Jag är mållös över hur snabbt det går att sy med overlock!! Jag gillar verkligen rullfållen - det är snyggt när det ser 'rått' ut.

Denna härliga kofta måste få komma med på ett hörn. Det är dock inte jag som kan ta äran för den, jag har aldrig lyckats förstå det här med stickning och virkning tyvärr, skulle gärna gå en kurs någon gång, för jag kan bli grön av avund när jag ser sådana här underbara stickade alster. Pappas fru började sticka den här koftan till sin systerdotter för ca 18 år sedan, men hann aldrig färdig, och så har den legat som ett UFO tills i höst när hon återupptog stickningen, och nu har Kajsa fått den i snart-1-års-present. Den är alltså äkta retro :-)
Jag ska vara extra rädd om den så den kan ges vidare till min 'kusins' barn någon gång i framtiden.

3 kommentarer:

Jes sa...

Kanintröjan blev super snyggt med rullfåll!

Anonym sa...

Den blev jättefin..kul att sy med overlock..

Naíma´s sa...

Tack för kommentaren på min sida.Nu har jag kikat runt här. Du gör ju jättefina saker du med. Så mycket tyger du har.....vill ha :)