Om Kajsa Kavat

Jag tycker om att klä mina barn i funktionella tåliga kläder som inte begränsar i leken. Dessutom gillar jag unika hemsydda plagg med själ. När det gäller barnkläder gillar jag bland annat retro och unisex.
Jag försöker att bidra det lilla jag kan till miljön (tygfrabrikanterna är tyvärr rigtiga bovar i detta sammanhang), vilket innebär att jag till stor del använder mig av 'gamla' tyger, tex ett urtvättat påslakan kan bli till en söt sommarklänning, och en urväxt vuxentröja kan bli ett par mysbrallor med mudd. Jag är stamkund hos diverse 2-hands affärer. Velour (plysch), samt trikå, är dock svårt att få tag på i andra hand, och jag ska också erkänna att jag tycker ganska bra om 'nya' tygaffärer, så lite nytt blir det minsann också.
Emballaget går också i återvinningens namn, istället för att packa i nyproducerade påsar och brev från posten, återanvänder jag diverse emballage som de flesta människor ändå har hemma.
Jag tvättar och torktumlar (på 40 grader), alla tyger innan jag syr i dem, både för att tyget ska krympa som det ska, men också för att tvätta bort de värsta kemikalierna från tygerna.

22 februari 2008

Ny hemlisomgång.

Nu drar hemlisprojektet igång igen. Temat är BAD, vilket kändes väldigt svårt först, men nu har jag spånat ett par dagar och ett par idéer börjar dyka upp. Jag har också fått min hemliga vän, så nu är det bara att gå in och lura på hennes syblogg :-) Här nedan kommer mina uppade hemlissvar.

Vilka färger gillar du?
Starka färger såsom brunt, grönt, gult, rött och blått använder jag nog mig mest av, men inga färger är förbjudna härhemma. Gillar lite oväntande färgkombinationer. Är inte så förtjust i pasteller, men det beror helt på hur det matchas.
Har du barn?
2 härliga ungar, båda långa smala modeller. Pojke 5 år (stl 116, skor stl 29, huvudomfång ca 52 cm), Flicka 1 år (stl 80, skor stl 18, huvudomfång ca 46 cm), jag är en stl 40, med 54 cm huvud, som står stadigt på jorden i stl 39.
Pojk och flickfärger eller unisex?
Unisex (men visst har det förekommit ett par rosa prinsessklänningar i dotterns garderob...). Jag gillar klänningar och tunikor.
Retro eller inte?
RETRO!!!
Vilka tyger syr du helst i?
Velour, diverse secondhand-fynd såsom gamla påslakan och dukar, samt roligt mönstrade bomullstyger. Jag har nyligen börjat sy i trikå.
Är det några tyger du absolut inte gillar?
Krossad velour, polyester, kamouflagemönstrat. Sonen har övertalat mig om att dödskallar är ganska häftigt, men absolut inte i för stor mängd.
Syr du helst till barn eller vuxna?
Barn.
Syr du helst kläder/inredning/lapptäcke/övrigt?
Kläder. Lite väskor och hakklappar blir det också.
Syr du helst utifrån ett färdigt mönster, beskrivning eller egenkonstruerat?
Ca 50/50, det brukar alltid bli någon liten ändring av mönstren. Jag har svårt att följa en beskrivning till punkt och pricka.
Köper du Ottobre, eller någon annan mönster/pysseltidning?
För ca 6 år sedan abonnerade jag på Allt om handarbete, och har ett gäng av de gamla tidningarna kvar som inspiration, men jag har köpt de 2 senaste numren av Ottobre barn, och tycker mycket bra om dem.
Hur länge har du sytt?
Sedan barnsben - min mamma sydde otroligt mycket, och jag har väl snappat upp ett och annat därifrån. Dessutom har jag en svärmor som är handarbetslärare. Det har blivit olika mycket sytt i olika perioder av mitt liv, och barnklädesproduktionen tog fart på allvar när jag väntade min dotter. En symaskin av något slag har dock alltid funnits i min ägo.
Anser du dig vara nybörjare, avancerad eller mittemellan?
Sisådär mittemellan... Ibland känner jag mig som värsta klädesdesignern, och ibland blir det så misslyckat att jag inte vågar visa det för någon :-)
Favoritgodis?
Svår fråga - det beror på humöret, jag är allätare... men choklad och naturgodis går alltid ner (torkade jordgubbar eller solrosfrön i choklad - mums), och sura godisar...
Musiksmak?
Allätare här också. Pop, rock, r'n'b, klassisk - det man hör i radion. Dock inte hårdrock eller dansband.
Har du någon form för allergi? Livsmedel/djur/material?
Lite överkänslig mot nickel.
Annan hobby?
Allt som har med pyssel att göra. Scrapbooking är roligt att pyssla med på kvällarna om sylusten är borta. Annars tycker jag om att vara ute, jag älskar att göra utflykter (maken blir smått irriterad ibland när vi inte ens kan gå en kort promenad utan att jag absolut ska packa kaffetermos...).
Samlar du på något?
Allt - jag är en sparare...
Kaffe eller te?
Kaffe - min espressomaskin är mitt narkotika ;-), men röda och gröna téer går också an.
Retro eller modernt? (samma sak just nu, kanske)
Retro.
Vintage/Romantiskt?
Både och - men mest vintage. Lite shabby chic är alltid fint.
Nytt eller doredo?
Gärna doredo både av hänsyn till miljön, men också för att det är roligt att se gamla saker förvandlas till nya saker, men det blir såklart lite nytt också.
Plast eller naturmaterial?
Naturmaterial.
Pastell eller färgglatt?
Helst inte pasteller...
Syr du bara med vanlig maskin eller har du även overlockmaskin?
Min trogne vän EVA (1½ år gammal), som är en relativt billig symaskin, men som syr som smort och har riktigt många fina dekorationssömmar - har för bara några veckor sedan fått sällskap av en Pfaff hobbylock. De ser ut till att trivas tillsammans, och komplementerar varandra alldeles utmärkt.

2 kommentarer:

Anonym sa...

En hemlig fråga;-)
Har du kvarn till din espressomaskin? Eller händer det att du kör med kaffepods kanske?

/Din hemlis -som än så länge bara spånar och funderar:-)

Jenny sa...

Kaffepods - vad är det?? Här kör vi med det billiga espressokaffet från Willys :-) Annars finns det en kvarn i hemmet också...