Om Kajsa Kavat

Jag tycker om att klä mina barn i funktionella tåliga kläder som inte begränsar i leken. Dessutom gillar jag unika hemsydda plagg med själ. När det gäller barnkläder gillar jag bland annat retro och unisex.
Jag försöker att bidra det lilla jag kan till miljön (tygfrabrikanterna är tyvärr rigtiga bovar i detta sammanhang), vilket innebär att jag till stor del använder mig av 'gamla' tyger, tex ett urtvättat påslakan kan bli till en söt sommarklänning, och en urväxt vuxentröja kan bli ett par mysbrallor med mudd. Jag är stamkund hos diverse 2-hands affärer. Velour (plysch), samt trikå, är dock svårt att få tag på i andra hand, och jag ska också erkänna att jag tycker ganska bra om 'nya' tygaffärer, så lite nytt blir det minsann också.
Emballaget går också i återvinningens namn, istället för att packa i nyproducerade påsar och brev från posten, återanvänder jag diverse emballage som de flesta människor ändå har hemma.
Jag tvättar och torktumlar (på 40 grader), alla tyger innan jag syr i dem, både för att tyget ska krympa som det ska, men också för att tvätta bort de värsta kemikalierna från tygerna.

27 februari 2008

Till min hemliga vän!!

Eftersom temat är bad, så vill inte jag vara sämre än övriga sybloggare - utan måste väl tillägga att jag HAR badkar. Att jag inte använder det så ofta är fullkomligt mitt eget fel. Jag är inte så bra på att ta mig tid till det helt enkelt - men när jag gör så är det ju helt underbart...
.
Mitt hemliga projekt börjar ta form i mitt huvud, har dock inte börjat sy ännu. Jag har lite sypaus några dagar till, eftersom jag är i fullt sving med att återhämta mig från 1-årskalas i lördags, och med att förbereda 5-årsbarnkalas på söndag. Suck - OM jag får ett till barn någon dag, så ska jag se till att det blir en annan årstid :-) 9 dagar mellan barnens födelsedagar är i minsta laget, fast det kan ju ha sina fördelar också. Eftersom släkten bor så långt borta kan vi slå ihop och fira bägge samtidigt.

1 kommentar:

Thea sa...

Haha, jag har 10 dagar mellan barnen. Och en julafton som ska hinnas med däremellan!