Om Kajsa Kavat

Jag tycker om att klä mina barn i funktionella tåliga kläder som inte begränsar i leken. Dessutom gillar jag unika hemsydda plagg med själ. När det gäller barnkläder gillar jag bland annat retro och unisex.
Jag försöker att bidra det lilla jag kan till miljön (tygfrabrikanterna är tyvärr rigtiga bovar i detta sammanhang), vilket innebär att jag till stor del använder mig av 'gamla' tyger, tex ett urtvättat påslakan kan bli till en söt sommarklänning, och en urväxt vuxentröja kan bli ett par mysbrallor med mudd. Jag är stamkund hos diverse 2-hands affärer. Velour (plysch), samt trikå, är dock svårt att få tag på i andra hand, och jag ska också erkänna att jag tycker ganska bra om 'nya' tygaffärer, så lite nytt blir det minsann också.
Emballaget går också i återvinningens namn, istället för att packa i nyproducerade påsar och brev från posten, återanvänder jag diverse emballage som de flesta människor ändå har hemma.
Jag tvättar och torktumlar (på 40 grader), alla tyger innan jag syr i dem, både för att tyget ska krympa som det ska, men också för att tvätta bort de värsta kemikalierna från tygerna.

28 februari 2008

Finkläder

Så här fin blev dotterns 1-årskalas-klänning. Lite dålig bild på en ostruken klänning, men den hamnade i tvätten fort som sjutton den dagen :-)
Mönstret är från senaste Ottobre, och tyget kommer ursprungligen från Stoff och Stil (för sisådär 6-7 år sedan), som jag sydde en kjol och top av till ett bröllop för flera herrans år sedan. På den tiden fanns Stoff och Stil endast på andra sidan sundet, och jag bodde föresten också där då, men min svärmor var den som då introducerade denna underbara tygaffär i Roskilde.

Sonen fick en skjorta sydd av makens gamla skjorta. Jag använde några av mönsterdelarna från skjortan i Ottobres senaste nummer - resten på fri hand. Jag återanvände fållarna, samt krage och manchetter, och sydde också fast en liten ficka med tyget på tvären.

Den här klänningen är absolut också värd att visas. Dock kan jag inte ta äran för den - stickning och mig är en dålig kombination tyvärr. Denna klänning fick K. i julklapp av Maggie, som är mamma till Ingrid som har stickat den här koftan. Det är så kul med hemstickat tycker jag - och hemsytt såklart...

2 kommentarer:

Botilda sa...

Ojojoj, vad fint! Den där Maggie skulle jag vilja få privatlektioner av - jag började sticka på samma klänning men gav upp till slut. Nystanen bara snodde ihop sig och jag lovade mej själv att aldrig mer sticka med mer än två färger...

Naíma´s sa...

Så fint! Båda klänningarna är ju underbara. Stickning är inte heller min starka sida, så
även jag skulle behöva privatlektioner av Maggie:)